27 mars 2018

Catania, Sicilien - Dag 1 och 2

Så är man hemma igen, det känns redan som om det är flera veckor sedan vi var på Sicilien, inte 24 timmar:-).

Vi kom hem vid 19-tiden efter en smärtfri resa och möttes av en överlycklig Busen. Han gick och strök kring våra ben, kurrade och jamade om vartannat och svansen var uppburad som en flaskborste.😻😻. Jag tror inte man kan känna sig mer välkommen än så😀

Då är det väl bara att börja lägga upp bilderna från vår härliga resa då😀. Vi bodde på mysiga Hotel Royal som låg ca 5 minuter från den största shoppinggatan. Vi hade en liten balkong med havsutsikt till höger (om man sträckte sig lite) ...
... och vulkanen Etna till vänster. DEN utsikten kunde man inte klaga på.
Vårt rum var i gammal stil och liknade väldigt mycket vårt hotellrum i Rom, frånsett att det inte läckte in när det regnade:-). Sängen var stor och väldigt bekväm och vi som kungligheter.
Frukostbuffen serverades på tredje våningen i ett rum med stora glasfönster som gav fantastisk utsikt över hustaken.
Det fanns många lågkolhydratgrejer för mig att välja mellan och ännu lättare blev det eftersom jag tagit med mitt eget fröbröd. Mina fröbröd är mycket beresta och har följt mig på resor från New York i väst till Istanbul i öst😀
Vi anlände på torsdagen och på fredags morgon tog vi tåget norrut till den väldigt vackra lilla staden Taormina som ligger högt uppe på ett berg.
Det är inte alla tågstationer som kan ståta med sina egna citrusträd
Medan vi satt på tåget hade Steve kollat på google map att man kunde promenera upp till Taormina och att det inte såg så långt ut ...
Men det var det, och promenaden gick i 45 graders uppförbacke.
45 minuter senare kom vi äntligen fram till stadsporten med svetten rinnande längs ryggen. Det var dock värt ansträngningen för staden var verkligen vacker, med massor av små butiker, barer och restauranger.
Och utsikten ska vi inte ens tala om!
Det finns också en gammal och ganska välbevarad grekisk amfiteater i staden.
Kan man se mer avslappnade ut? ... jo det kan man😬

Utsikt över staden.

Där nere kan man skymta den fyrkantiga gula tågstationsbyggnaden.
Min lunch, en bricka med sicilianska korvar och ostar och ett par glas lokalt rödvin till satt perfekt innan vi tog tåget tillbaka till Catania. Ahhh, semester!
Så, det var lite om våra två första dagar, mer imorgon😀