16 juni 2010

Engelsmäns tunnelbanehyfs

Engelsmän är vanligtvis ganska så väluppfostrade. De säger "pardon" om man råkar trampa dem på fötterna och "bless you" om man nyser. Det finns dock ett tillfälle när den goda viljan verkar vara som bortblåst och det är när de åker hem efter arbetsdagens slut. Då är det jag, jag, jag för hela slanten.

Personligen tror jag inte 4 - 5 sekunders "försening" på grund av att man sätter sig på ett tågsäte leder till att man missar sitt anslutningståg, men det verkar jag vara ensam om när man ser hur majoriteten beter sig när tunnelbanetåget anländer. Rastlösa står de och trampar och väntar på att tågdörrarna ska öppnas och när den sista passageraren med nöd och näppe lyckats klämma sig ut väller hela horden in med riktning mot den andra dörren som kommer att släppa ut oss sen. Där står de sedan som packade sillar med näsorna mot dörren vilket gör att det är näst intill omöjligt att tränga sig igenom "proppen" för att kunna sätta sig på något av alla tomma säten. Det är därför inte ovanligt att tåg åker iväg halvfulla och folk tvingas vänta på nästa tåg eftersom man vägrat flytta på sig så att de kan stiga in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...