12 oktober 2023

Nice dag 1–3

Hej på er! Är tillbaka i London sedan i söndags och det har varit hektiskt på jobbfronten sedan dess. Nu tänkte jag dock försöka ta mig tid och berätta lite om förra veckans resa till Nice tillsammans med min kompis Svanhild. Veckan gick jättesnabbt men så hann vi se och göra ganska mycket också.

Jag anlände till Nice 1,5 timme tidigare än Svanhild som kom från Finland och måste byta flyg i Amsterdam. Medan jag väntade på henne köpte jag en liten flaska vin på ett cafe på flygplatsen som jag drack ur en pappmugg (det var det jag fick😏). Inte så stiligt, men muggen passade till det ganska sura vinet.

När Svanhild äntligen anlände tog vi spårvagnen in till stan, en resa på 7 kilometer. Vårt hotell låg ett par minuters promenad från en av stationerna. Vårt hotell hette Vendome och låg nära till allt; cirka 10 minuters promenad till både gamla stan och stranden. Rummet var inte jättestort men perfekt för våra behov, så länge det är rent är jag nöjd, vi ska ju bara sova där.
Utsikt från rumsfönstret.
Vi anlände ganska sent på tisdagen, så när vi checkat in och installerat oss på rummet gav vi oss ut för att hitta en restaurang för att äta middag.

Efter lite letande hamnade vi till slut på en restaurang vid ett torg, som jag inte minns vad heter. Vi beställde båda var sin lammlägg som bokstavligen föll av benet. Jag är normalt ingen lammfantast, tycker det ofta smakar kofta, men det här köttet hade kokat så länge att det smakade mer nötkött än lamm. Perfekt för mig, medan Svanhild sa att hon gärna hade velat ha lite mer lammsmak.😀 Vi blev proppmätta för portionerna var stora, något som vi lärde oss att alla portioner är i Nice.
Pigga och utvilade och med en god hotellfrukost i magen gav vi oss ut med vatteflaskor och guideböcker i högsta hugg. Google i all ära, men jag vill också ha en fysisk guidebok med på resan ... tänk om internet inte fungerar!?

Våra första punkter på dagens schema var ett besök till en romersk fornlämning samt Matisse-museet som låg alldeles bredvid. Det blev en svettig 40 minuters promenad i uppförsbacke tills vi kom fram, det var trots allt 26 grader. Tyvärr var Matisse-museet stäng för tillfället men fornlämningarna fanns kvar.
När vi sett klart på utgrävningarna styrde vi kosan mot Marc Chagall-museet som låg i närheten, någon konst ville vi se.
Vi hade tur och kom fram till museet en timme innan de stängde för lunch.
I ett rum hade en parfymör gjort en doft separat till varje tavla.
När vi lämnade museet satte vi oss på restaurangen bredvid för lunch. Servitörerna stressade fram och tillbaka mellan borden men vi fick vår mat tillslut. Jag beställde en Nicoisesallad (tonfisksallad) som faktiskt "uppfanns" i Nice.
Efter lunchen promenerade vi ner till centrum igen och fortsatte till gamla stan. Vi strosade runt och passerade bland annat en av de äldsta byggnaderna i gamla stan, Adam och Eva-huset som härstammar från 1594. Huset har fått sitt namn efter sin fasad med dekorationer av paret.
Vi köpte också var sin glass i en butik med 90 mer eller mindre vanliga smaker att välja mellan.
Gamla stan är alltid vackrast, oberoende av vilken stad man besöker.
När vi promenerat runt i gamla stan i ett par timmar gick vi tillbaka till hotellet för att vila lite och byta om till kvällens förbokade middag.

Innan vi gick till restaurangen hann vi med var sitt svalkande glas rosevin på en hotellterrass.
Jag hade fått tips om restaurangen Le Vingt4 av en kompis och den var helt fantastiskt. Vi kunde varken klaga på maten, servicen eller vinet. Jag beställde bakad camembertost med brinnande calvados till förrätt ...
... och grillade kalvmedaljonger med grönsaker och krossad potatis till huvudrätt. Vi valde också olika vin till varje rätt. Tyvärr orkade vi inte någon efterrätt då vi var proppmätta efter speciellt våra ostförrätter.😊
På torsdag var det tidig uppstigning eftersom vi hade bokat in oss på en guidad tur med minibuss till Cannes, Antibes och Saint Paul de Vence.

I Cannes stannade vi bara 20 minuter så att vi skulle kunna stiga av och se var den årliga filmfestivalen hålls.
Den kända trappan som alla filmkändisar går uppför, men då med röd matta.
Brevid fanns också handavtryck av diverse kändisar som bl.a. Sharon Stone, Julia Andrews och många fler. Alla på bussen var dock överens om att 20 minuter räckte i Cannes, det fanns inte så mycket annat att se än lyxbutiker och stranden.
Vårt nästa stopp var Antibes där jag och min kompis bodde i två nätter när vi interrailade i Europa som 18-åringar. Jag minns dock inte mycket därifrån så det var kul att besöka stan igen. Här stannade vi 1,5 timme.

Matmarknad.
Picasso-museet. Jag har ett svagt minne av att vi besökte det när jag var här senast, men kan inte svära på det, hur som helst så besökte vi det igen. Jag har varit till ganska många Picasso-museer runt om i Europa så han måste ha varit väldigt produktiv.
Han gjorde också skulpturer i lera ...
Och målade på serveringsfat.
Staty utanför museet, inte av Picasso dock.
Vårt sista stopp på resan var den mycket pitoreska byn Saint Paul de Vence som ligger uppe på ett berg. Den här var nog höjdpunkten på turen, såååå vacker by.

Restaurangskylt som målats av Picasso. Skulle det vara jag hade jag satt den inom glas och ram😏.
Det fanns hur många konstateljeer som helst som sålde både målningar och skulpturer.
Här ligger Chagall ... eller var det Matisse? begravd.
Och naturligtvis har varje by med självaktning sin egen boule-plan😊

Det var en riktigt trevlig rundresa, även om chauffören, som också fungerade som guide, kunde ha berättat mer om ställena vi besökte OCH ha skruvat upp mikrofonen som han pratade via på bussen. Nu kändes det som om han mest pratade med det amerikanska paret som satt i framsätet med honom och vi hörde bara ett sövande mummel.