5 oktober 2024

Rumänien – del 1

NU har jag äntligen kommit så långt att jag ska börja lägga upp bilderna från resan till Bucharest, Rumänien för nästan en månad sedan. Det har gått så lång tid att jag knappt minns att jag varit där.😏

Både jag och min resekompanjon Svanhild, som kom från Finland och måste byta flyg i Istanbul (?!), anlände till Rumänien på torsdagskvällen. Jag flög med Wizz Air direkt från London och det både avgick och landade enligt tidtabellen. Wizz Air har annars väldigt rykte om sig att alltid vara försenat, så det verkar som om jag hade tur både på dit- och tillbakaresan.😊

När vi checkat in på hotellet, som hette Bucharest Comfort Suites Hotel, och fått vårt massiva rum som egentligen bestod av två jättestora rum och en rymlig toalett, gav vi oss ut på en promenad i kvarteret. Svanhild, som reste med Turkish Airlines som fortfarande bjuder på varm mat på sina flyg, hade ätit på båda sina flyg och jag var inte speciellt hungrig, så vi satte oss utanför en pub och beställde var sin lokal öl. Det hade varit 30 grader på dagen och kvällen var härligt ljummen.
Efter en helt ok hotellfrukost följande morgon mötte vi upp ett gäng andra turister för en Bucharest Highlights Walking Tour. Jag gillar att lära känna området jag besöker och då är en guidad tur perfekt.
Curtea Veche (den gamla furstliga hovet) byggdes som ett palats eller residens under Vlad III Draculas styre 1459. Man hade påbörjat renoveringen av palatset när Ukrainakriget bröt ut och eftersom de mesta pengarna för tillfället går åt att stödja Ukraina så har man fått pausa renoveringen.

Det fanns katter här och där men de såg alla välmånende ut.
Stavropoleos kloster för nunnor.
Det här var ett tidigare den gamla telefonväxeln ... tror jag.
Vi passerade också snabbt parlamentsbyggnaden men det besökte vi i en guidad tur på söndagen.

Ett par timmar senare var turen över och vi var ganska möra i både benen och huvudet, vi hade gått mycket och fått mycket information.

Vi åt en sen lunch på den mycket välkända restaurangen Caru cu bere. Den är över 130 år gammal och har en fantastisk inredning. För mig är inredningen och atmosfären nästan lika viktig som maten om jag ska vara ärlig. Restaurangen är ganska turistig men ibland får det vara så.
Menyn var lika stor som en dagstidning och innehöll traiditonella rumänska rätter.
De gör sin egen öl och den smakade perfekt efter den svettiga rundturen.
Matportionerna är typisk östeuropeiska, robusta och mättande😁. Jag beställde en halv fläsklägg med diverse grönsakstillbehör. Jag åt och åt, men när jag var klar såg det knappt ut som om jag ätit något. Jag avskyr att lämna mat men när det är stopp så är det stopp😓. Jag kan ju säga som så att vi inte åt någon middag den dagen.
De var de två första dagarna, resten kommer troligen i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...