23 oktober 2022

Rundtur på Victoria & Albert museum

Hej på er. Kom precis hem från min vanliga finvädersrunda. Jag tycker inte att jag kan sitta inne när det är fint väder ute trots att jag varit på gymmet före.😏

Det regnade ganska mycket på förmiddagen och Steve fick en ordentlig "kalldusch" när han cyklade hem från jobbet💦, men det sprack upp på eftermiddagen och blev hur fint som helst, och varmt. Vi har haft en väldigt behaglig höst hittills och vi har inte behövt sätta på värmen ännu.
I går åt vi middag på en av mina favoritpubar, The Arab Boy. Jag har satt upp matbilder därifrån flera gånger nu så jag behöver knappast göra det igen, de ser ganska likadana ut från gång till gång.😉 När vi ätit och betalat promenerade vi hemåt i den ljumma och vindstilla kvällen. Vi gjorde ett stop halvvägs hem på en pub som vi brukade besöka ganska mycket förut, Cat's back. Det är säkert fem år sedan vi var där senast och vi kommer nog inte att besöka den igen på fem år. Pubägaren har renoverat sönder  den totalt och den är helt utan atmosfär. Bara en sådan sak att de hängt upp plastväxter överallt är ett stort no, no för mig ... usch. Menyn är också absolut värdelös; pizza och hamburgare ... vem sjutton går till en pub för att äta pizza när det finns tusentals äkta pizzerior i stan, sååå fantasilöst😟. Den här puben brukade ha väldigt bra mat.

I fredags tog jag jobbledigt och åkte till Victoria & Albert museum på en guidad tur. Jag har varit där tidigare men då utan guide och man har mest vandrat planlöst fram och tillbaka.

Vi var bara tre deltagare, jag och två amerikanare. Vi såg bland annat en massa avgjutningar som britterna gjorde av berömda föremål över hela världen på 1700- till 1800-talet. Guiden berättade att den industriella revolutionen i mitten av 1700- till mitten av 1800-talet ledde till att Storbritannien blev ganska utarmat när det kom till konst, allt skulle massproduceras. Eftersom inte alla konststuderande vi den tiden hade råd att resa runt i världen för att låta sig inspireras kunde de studera gjutningarna istället.

Den här flera meter höga avgjutningen av Michelangelos David donerades först till drottning Victoria. Det var dock för mycket naket för hennes smak så hon tackade nej och då hamnade den på museet istället. Davids privata delar täcktes dock av ett eklöv fram till 1930-talet för att skydda känsliga besökare😁

Museet, som grundades 1852, är otroligt vackert, och jättestort. De ständiga utställningarna är alltid gratis, men även vissa tillfälliga utställningar.

Just nu kan man se en utställning med kläder, sketcher och andra föremål från musikaler i London. Det fanns även ett "omklädningsrum" med Kylie Minogues scenkläder som hon donerat.
Det här dräkten har aldrig varit med i en musikal utan det är en äkta Stormtrooper-dräkt som bars i den första Star Wars-trilogin.
Vi gick omkring på museet i två timmar och jag lärde mig massor som jag inte skulle ha lärt mig om jag vandrat runt själv.

I onsdags träffade jag Angela på middag i Battersea (Clapham Junction). Jag hade bokat bord till en vinbar och restaurang som heter Humble Grape.

Här fanns vin från alla världens hörn. Vi beställde ett antal smårätter och var sin mindre karaff med vin eftersom jag ville ha rött och Angela vitt.
När vi ätit klart gick vi över gatan till Little Bird, där jag ätit flera gånger (fantastisk mat!!!). Den här gången nöjde vi oss med ett par Margaritas, men det blir nog middag där snart igen, såg att de satt upp butter chicken på menyn igen vilken är min favorit😋.