17 december 2022

I Finland

Så är jag hemma hos mina föräldrar igen och kappsäcken fick jag med mig😏. Det brukar ju ofta vara lite slumpartat om kappsäcken kommer med samma flyg som mig eller inte. I år var resan tämligen problemfri. Jag tog taxi till Heathrow som vanligt när jag reser med ett tidigt flyg och förväntade mig det värsta när jag gick till Finnairs incheckningsdisk. I fjol möttes jag av en 100 meters kö trots att jag kom i god tid, i år fanns det bara 3 kunder före mig när jag kom, även om flyget var fullbokat. Normalt brukar majoriteten av resenärer vara asiater men nu såg jag bara ett par, jag misstänker att det är Kinas covidsituation som stoppat deras resande. Nu bestod i stället majoriteten av brittiska familjer som skulle upp till Rovaniemi för att träffa jultomten😏.

Årets julgran på Heathrow, Terminal 3.
Inte riktigt min stil, jag föredrar en grön gran, men bättre än den här fula saken som de hade för några år sedan med vertikala vitmålade trästänger "klädda" med ljusslingor 😏
Det som irriterar mig med Finnair nuförtiden är att de höjt flygpriserna något kolossalt, speciellt när man åker till Finland. Men trots att man betalar Business Class-priser för en plats i Economy Class får man inte ens en kopp kaffe längre, utan det enda de erbjuder är ett glas vatten eller blåbärssaft. Det är extremt snålt😠

I går morse vaknade jag upp till den här fina och juliga miljön; -9 grader, totalt vindstilla och klarblå himmel. Härligt!
Elvis är lika vinterfluffig som vanligt och följer oss som en skugga när vi går någonstans😻.
I går blev det grillad korv i den öppna spisen till middag, enkelt, gott och mysigt.
Och eftersom det var fredag blev det Blue Arrow till "På spåret" på TV4 som föräldrarna följer.
I onsdags träffade jag ett par vänner för lunch på The Ivy i High Street Kensington. Restaurangen var full fast klockan bara var ett.
Maten var god, speciellt kalvtataren som jag åt till förrätt. Det är nog en av de bästa råbiffarna som jag ätit. Mmmm.
Till huvudrätt beställde vi alla inbakad torsk med någon slags söt glace som jag skrapade bort. Den var så där, kanske främst för att jag inte är något större fan av torsk😏
Till efterrätt beställde vi var sin drink, jag Mulled Wine (engelsk glögg) med konjak. Det var en väldigt trevlig lunch och vi satt i flera timmar. Resten av kvällen gjorde jag inte så mycket, packade det sista och kollade på Netflix.

1. Vad mysigt med jul tillsammans med släkten i Österbotten! Härligt vinterväder har du också fått! Alltså biljettpriserna ja - i och med Erasmusprojektet jag jobbar med har det ju blivit en hel del flygbokningar och både jag och mina partners har suckat många gånger över biljettpriserna som skenat iväg. Mer på vissa rutter än på andra förstås. Finansieringen har förstås räknats på priserna som de var för ett par år sedan, så det börjar märkas... well well, än så länge har det gått ihop och vi har haft råd att ta med "rätt" antal deltagare!

1. Ja, vi sammanstrålar alltid hos föräldrarna och som tur är har de rum för alla:-) . Vädret har verkligen varit perfekt juligt, kan inte klaga alls. De finländska husen har ju bra isolering och man slipper både frysa och storka kondens av fönstren varje morgon:-D. Får se hur mycket till som speciellt Finnair täcks höja priserna, man kan ju faktiskt ta sig till Finland ganska förmånligt med Norwegian och Ryanair.