22 juni 2026

Londonbesök



Hej från ett hett London och det här är bara början🥵. I dag är det "bara" 27 (skuggan) och jag passade på att ta en promenad innan mitt gympass på eftermiddagen. Det lär nog inte bli många promenader under de närmaste dagarna. I går beställde vi också ännu en fläkt och när Steve gick till butiken för att hämta den såg han att han inte var ensam om den ide'n, även kunderna före honom i kön hade köpt fläktar😁.
Det var verkligen tur att min bror Owe och min guddotter valde att komma till London andra helgen i juni. De valde dock att bo på hotell för att få luftkonditionering, men den behövdes inte den helgen.

De anlände på fredagsmorgonen och vi hade kommit överens att träffas i Camden vid lunchtid. Vi gick runt på marknaden i några timmar och Sara var i sitt esse, här finns hur mycket "bra saker" för ungdomar som helst😊.

När vi trängts klart hade vi ett par timmar över innan vi behövde gå till restaurangen som jag bokat och vi åkte till Paradox-museet som ligger mittemot Harrods. Här finns roliga "experiment" för både unga och gamla.😊
Sara gillade nog träpusslen bäst😊.
Jag hade bokat bord på The Ivy Asia i Chelsea. Maten är god men största attraktionen är nästan inredningen🙂.
Dumplings som jag valde till förrätt var jättegoda.
Curryn var ok, kanske lite väl tomatstark.
Sara beställde en chokladefterrätt som innehöll typ allt gott som man kan tänka sig.
Owe och jag beställde vr sitt glas sakebubbel som var väldigt friskt och gott. 

Efter middagen skildes vi åt. Owe och Sara hade varit vakna sedan 4-tiden så det hade varit en lång dag för dem.
På lördagen hade vi kommit överens om att träffas vid Charing Cross för att åka hem till Steve och mig. Det råkade samtidigt vara kungens födelsedag vilket innebar stängda gator och inställda tunnelbanor och naturligtvis alla linjer som passerade Owes och Saras hotell. Det slutade med att de gick största delen. När de gick längs gatan som leder från Buckingham Palace råkade hela den kungliga familjen passera antingen till häst eller i vagn. Snacka om perfekt timing.,😊

När vi äntligen hittade varandra så föreslog jag ett besök till Covent Garden och marknaden där. Sara hittade många intressanta saker och vi pratade länge med en försäljare som sålde fossiler från hela världen😊. Efteråt åt vi en sen lunch innan vi fortsatte till Trafalgar Square. Owe hade sett att det skulle hållas en gratis konsert med Londons symfoniorkester där. När vi kom dit såg vi att de skulle börja spela först om nästan en timme. Vi funderade på om vi skulle orka vänta så länge, men beslöt oss till slut för att göra ett försök. Vi höll ut och lyssnade på konserten fram till första pausen för då hade Sara fått nog😁
Vi tog bussen hem till mig och Steve och jag blandade till några Margarita-drinkar till Owe och mig. Steve är ingen drinkfantast. De fick också chans att se Busen. Han kommer alltid fram och hälsar men tröttnar ganska snart och ligger sedan på sängen och väntar på att gästerna ska åka hem igen😂
På söndag var planen att Owe och Sara först skulle se pjäsen Stranger Things och sedan möta oss för middag. Det blev ingen teater på grund av en stor gasläcka på teatern. Owe sa att det luktade starkt av gas när de kom fram så det var inget påhitt. Jag har sett pjäsen två gånger (helt otroligt bra). Andra gången skulle jag se den med Steve men då blev det ett elfel och vi måste boka om🙁.

Som tur var hade restaurangen ingen gasläcka. Vi tog dem till vår favoritrestaurang Mate's som jag skrivit om tidigare. Vi åt så magarna stod ut i alla fyra hörn😋. 

Förrätterna.
På måndag var det hemresedag för Owe och Sara. De hann dock med ett besök på Natural History Museum, som visade sig vara fullspäckat med skolelever. Man måste uppenbarligen välja sina besöksdagar noga. 😊

16 juni 2026

Helgen i Bergen

Hej på er. Här har veckorna gått i rasande fart och jag ligger verkligen efter med bloggandet. Här kommer i alla fall ett bildregn från två veckor sedan när min kompis Ivonne och jag besökte min bror Magnus och hans flickvän Sonja i Bergen. Det var vårt tredje gemensamma besök.

De har en imponerande utsikt mot Bryggen och berget Flöjen från sin lägenhet.
När vi anlände till Bergen mötte brorsan upp oss vid spårvagnen och vi fick till lägenheten för att lämna vår packning och gick nästan genast ut på middag till en restaurang som han bokat. Sonja var på sommarfest på företaget där de båda jobbar så vi träffade henne senare.
De gamla stadsdelarna i Bergen är otroligt vackra.
Det blev naturligtvis ett antal drinkar under helgen, varav "familjedrinken" Blue Arrow var en.😋
Det råkade sig så att den årliga musik- och kulturfestivalen i Bergen hölls veckan vi var där och vi lyckades delta i några evenemang.
Här skulle det bli live-uppträdande senare men vi nöjde oss med var sin drink 
Följande dag var det Pride-parad genom staden och vi gick och såg den.
Efter paraden gick vi till Bergens konstmuseum för att bland annat se deras stora Munch-samling.
Vi hade bokat biljetter till en akrobatisk förställning men innan dess gjorde Sonja en fantastisk middag åt oss. Så gott!
I väntan på föreställningen som var riktigt bra👍
Det blev ett par sängfösare innan vi gick och lade oss😊 Magnus har roat sig med att blanda en ny drink varje fredag under det senaste året så han hade några recept att välja mellan. Som var lika goda som vackra.
Kvällsvy från lägenheten. 
På söndag hann vi besöka en liten keramikutställning innan vi fortsatte till ett cafe för kaffestopp och vidare därifrån till en flytande bastu som vi hyrt i ett par timmar. 
Vi bastade här senaste besöket också och tyckte det var så kul att vi lämnade in en önskan till Magnus för den här gången också😊. Utsikten är fantastisk och bastukaminen var vedeldad och finländsk. När vi steg in i bastun höll vi på att brinna upp för det var 90 grader i den. Det var lite väl mycket så vi öppnade dörren till temperaturen sjunkit till mer behagliga 80 grader.
Utsikten från insidan av bastun.  När man behövde svalka sig var det bara att hoppa i. De andra doppade sig i det 14-gradiga vattnet men jag nöjde mig med att sitta på bryggan🥶.
Varsin finländsk snaps satt bra efter att man kylt ner sig lite.
De två timmarna gick snabbt.
Duschade och klara.
På måndagen, som var hemresedagen, regnade det precis hela dagen. Det gjorde dock inget eftersom de andra dagarna, när vi hade program, var soliga. Efter en slapp förmiddag (Magnus och Sonja jobbade) i lägenheten packade vi ihop våra grejer och tog den söta lilla färjan, kallad Beffen, över till andra sidan och Bryggen.
Ci gick runt i några affärer men snart bestämde vi oss för att sätta oss på en torr restaurang för en långlunch istället som Magnus rekommenderat och som heter Jest.
De flesta rätterna är smårätter vilket jag gillar och varje rätt var hur god som helst.
Här satt vi sedan tills det var dags att ta spårvagnen till flygplatsen för vidare färd till London. Ännu ett fantastiskt besök till Bergen med de bästa värdarna var till ända.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...