22 augusti 2018

Snart glasögonuggla

I morse besökte jag ögonläkare, det var tre år sedan sist. Boots Opticians hade ett specialerbjudande om gratis undersökning, inklusive ögonbotten) som jag nappade på. Eftersom vi har glaukoma (grön starr) i släkten så bör man börja kolla sina ögon från att man fyllt 40.

Först testade en assistent ögontrycket och sedan fick jag träffa ögonläkaren. Jag berättade att jag upptäckt att jag blivit långsynt över en natt för en månad sedan och frågade om det faktiskt kan gå så snabbt? Jodå, sa han, det kan det och det är dessutom ganska vanligt. Han berättade att det inte är så att man går från jättebra syn till dålig över en natt utan försämringen vanligtvis pågått en tid, men att det kommer en tidpunkt när man plötsligt märker det, och jag, som sitter framför datorn från morgon till kväll märker det snabbare än de som har jobb som inte är så textfokuserat.

Han kollade hur jag såg på nära och långt håll och kom fram till att jag hade 0,15+ ... eller om det var 0,015+? Är inte så insatt i synfelsstyrkor😊 Han sa att jag när jag var där för 3 år sedan hade haft 0,15- ... eller 0,015-. Han berättade vidare att mitt synfel inte är så stort ännu att jag absolut skulle behöva glasögon, men att det förstås skulle anstränga ögonen mindre om jag använde dem när jag jobbade åtminstone. Jag beställde inga nu (behöver vänja mig vid tanken😏) men kollade modellen så att jag vet när det är dags. Jag kommer troligen att beställa ett par innan ett erbjudande om 25 % rabatt på bågar förfaller i slutet av oktober, för naturligtvis var de bågar jag ville ha och som passade mig märkesbågar som kostade som en mindre semesterresa😒.

Efter ögonläkaren så testade en annan assistent ännu ögonnerven och synfältet. De testerna var också bra så jag lider uppenbarligen "bara" av lätt långsynthet.
,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...