10 oktober 2019

Transsibiriska järnvägen - Beijing, Kina

Så har jag då kommit till den sista etappen av min långresa, Beijing.
Det första jag slogs av när vi steg av tåget var hur rent allting var. Rabatter med blommor och buskar och inte ett skräp på marken så lång ögat kunde se. Det kändes nästan som att befinna sig i Singapore.
Fulare tågstation har man ju sett.
Tvärs över vägen från tågstationen låg vårt fina hotell.
Vissa hade utsikt mot gatan, vi hade mot restaurangen där vi åt frukost varje morgon. Inte illa alls och så slapp vi oljud från gatan.
Glastaket över restaurangen.
Efter att ha packat upp och tagit igen oss ett par timmar stod en föreställning med kinesisk akrobatik på agendan.
Efter föreställningen åkte vi till en restaurang med väldigt god mat, vår reseledare Mathias hade beställt in olika rätter som placerades på ett roterande bord och sedan fick vi alla ta vad vi ville. Ett perfekt sätt att prova olika rätter.
Nästa dag stod både Sommarpalatset och Kinesiska muren på agendan. Tyvärr hade vi fått skippa den ursprungliga planen, Himmelska Fridens Torg, eftersom det var stängt för allmänheten på grund av att militären måste träna inför 70-årsfirandet av kommunismens intåg några dagar senare.

Tidigare omgavs Beijing av en lång mur men nu återstår tyvärr bara några portar som förvisso inte är fula heller.
Det här var lite kul, så här ser bussfilerna ut när man snart kommer till en traffikkamera ...
... och så här ser de ut efter kamerorna😁 Vår svensktalande guide Frank berättade också att man, för att undvika traffikstockning, förbjuder vissa bilar att åka in till stan vissa dagar. På måndagar är t.ex. bilar med 2 och 7 som sista siffra på nummerplåten förbjudna att köra i stan och på tisdagar är bilar med 1 och 9 som sista siffra förbjudna att åka in etc. Miljövänliga bilar, som har grönt på nummerplåten, för köra in varje dag.
Och så kom vi då till det vackra Sommarpalatset.
Kejsarens mottagningsbyggnad där han mottog politiker etc.
Hans tron
Vi var inte de enda turisterna om man säger så😀
Selfie-time och det obligatoriska segertecknet.
Lite gympa i parken
Mycket var förbjudet, t.ex. att spela på trumpet om man nu råkade ha en sådan med sig😊
Här var det någon som somnat mitt i biltvätten.
Efter Sommarpalatset fortsatte vi till höjdpunkten på Beijing-besöket, åtmonstone för mig, Kinesiska muren.
När vi kom fram till en av uppgångarna på muren och innan det var dags att klättra upp på den så åt vi lunch på en restaurang i närheten. Maten var väldigt god som vanligt och det var svårt att sluta äta😋
Dt kom mera ...
Precis före uppgången till muren fanns det här kafeet, med äkta svenskt kaffe. Sa de iallafall. Guiden berättade att det brukar komma så många svenska turister att ägarna ville locka in svenska kunder dit ... och vilken svensk kan motstå lite fika?!😃
Man kunde gå i två riktningar på muren och jag och Hanna valde den brantare delen eftersom där fanns färre turister. Efter allt sittande på tåg och i bussar var det också skönt att få träna musklerna lite.
Muren var verkligen imponerande och den bara fortsatte och fortsatte ...
Vi gick som sagt på den brantare delen😊
Den var lika vacker i verkligeheten som på bild!
Enda katten jag såg på hela resan låg utanför det "svenska" kafeet😻
Gruppfoto
Efter muren åkte vi till ett tehus där vi fick lära oss om olika kinesiska tesorter och hur man brygger det perfekta teet. Alla lyssnade fokuserat om jag tolkar de allvarliga minerna rätt😑
Beijing kommer att stå värd för vinter-OS 2022 så det verkade pågå ett intensivt byggande. De höll också sommar-OS 2008 så de får väl återvinna någon av byggnaderna.
Den här OS-arenan byggdes med programvara som utvecklats av en av mina finländska fd arbetsgivare, Tekla, nuförtiden kallad Trimble Solutions Finland.
Vi åt resans sista gemensamma middag på en kinesisk restaurang i närheten av hotellet. Inredningen var väldigt enkel men maten, och ölen, jättegod. Vi bjöds också på en risvinssnaps, kanske inte lika god😏
Jag gillar dessa snurrande bord. De här kvällen åt vi också äkta Pekinganka som formligen smälte i munnen. Var ska man äta Pekinganka om inte i Peking!😊
Medan de andra gick tillbaka till hotellet tog Hanna och jag en sväng runt kvarteret för en sista fotografering. Det var över 20 grader i luften så helt fantastiskt skönt.

Kineser kan köa de, det fanns till och med busstoppsvakter som såg till att ingen trängde sig före.

Postsortering. Photo av Hanna Sjöberg
Ja, det var min och min mammas fantastiska resa med Transsibiriska järnvägen det. Jag  rekommenderar den varmt till alla som vill uppleva något annat än att trängas och svettas på stranden på Kanarieöarna, i Thailand eller Grekland😊