4 juli 2018

Passproblem och mat

Så är det lillördag igen. Idag har jag jobbat, gymmat och så har jag börjat packa (åker till Finland på fredag) och är till 2/3 klar. Jag har nog aldrig varit så här tidigt ute med packandet tidigare😊. Det enda som återstår är att få ner kappsäcken från vinden så att jag kan sätta sakerna dit, men jag får ge mig till tåls tills Steve klättrar upp dit ikväll. Imorgon gäller det att dammsuga och ställa lägenheten i ordning så att man inte behöver skämmas inför honom eller henne som ska mata Busen tills Steve kommer tillbaka nästa onsdag.

Idag fick Steve äntligen sitt nya pass levererat, tredje gången gillt. Det var i sista minuten får man säga. Det tog bara lite över 1 vecka att göra själva passet, men det är alltid leveransen som det hänger upp sig på, så även den här gången. Enligt leveransföretaget hade de försökt leverera passet till oss 2 gånger. Första gången hade de iallafall försökt för de hade lämnat en lapp i postlådan. Nästa gång de skulle leverea passet var igår (efter att Steve bokat om leveransen) och därför satt jag hemma precis hela jävla dagen, inget pass. Steve ringde dom och då sade de att de hade varit där 16.45, när BÅDE jag och Steve var hemma. Det var helt klart en lögn för de hade inte ens lämnat en lapp i postlådan den här gången. Den här gången bokade Steve om leveransen till jobbet då det är fler människor där som kan ta emot det och jag sa att jag vägrar sitta inne ännu en dag i onödan.

Nå, han fick sitt pass till slut. Han jobbade själv ute på fältet men toalettstädaren hade tagit emot det. Det var dock lite intressant, för enligt informationen från leveransföretaget så skulle man ha behövt uppvisa ID för att få brevet men chauffören hade inte bett städaren om något ID, han ville väl bara slippa brevet😏.

Något som annars är lite förvånande med engelska pass är hur enkelt man får dem. När Steve skulle förnya sitt pass så räckte det med att fylla i informationen online och skicka in ett foto som han tagit av sig själv med telefonen. Det enda kravet var att bakgrunden var ljus. Dessutom får man fortfarande pass på 10 år i England, jämfört med 5 år i Finland på grund av förfalskningsrisken. När jag förnyade mitt pass i Finland senast så besökte jag först polisen, fyllde i min information och gav min signatur elektroniskt. Steve signerade sitt pass hemma när han fick det, precis som man signerar ett nytt bankkort. Jag måste dessutom gå till en fotograf för att få mitt foto taget som skickade bilden direkt till polisen. 

Så, vad har jag annat gjort den här veckan ... inte så mycket egentligen, gym, jobb och promenader i solen.

I söndags åt Steve och jag lunch på vår lokala restaurang Little Bay. Det var sista dagen för halvprismenyn så vi beslöt oss för att passa på.

Jag hade velat ha kokta musslor till förrätt men de var slut så jag beställde en svamp som fyllts med fetaost och spenat istället. Jag är inte alltför förtjust i svamp, tycker att de lätt blir lite slemmiga i konsistensen hur man än tillagar dem, men fyllningen var god😊
Till huvudrätt beställde jag stekt anka med varm rödkålssallad och grillade grönsaker. Steve beställde Sunday Roast med lamm men fick nötkött, servitören blev lika förvånad som oss när vi påpekade det😊 Köket hade uppenbarligen bestämt sig för att ändra på menyn men glömt allt informera någon om det. Om jag skulle ha vetat det skulle jag också ha beställt Sunday Roast eftersom jag inte gillar lamm.
I måndags var det SWEA:s bioklubb igen som jag höll i ensam den här gången. Den här gången blev det den nya Ocean's 8-filmen med idel kvinnor i huvudrollerna. Jag tyckte att den var lika bra som de andra Ocean's-filmerna med bl.a. George Clooney och Brad Pitt. Efter filmen gick vi till en välgömd pub i närheten för middag. Meningen är att vi ska diskutera filmen men det är ju snabbt gjort och resten av middagen sitter vi och talar om mer intressanta saker😊.
I går gjorde jag pizza till middag. Det måste vara de enklaste pizzabasen som finns, man blandar bara ägg och riven ost. Ni hittar receptet efter bilden.
Superenkel lågkolhydratpizza
(2 personer)

Ingredienser
4 ägg
300 g riven ost
4 msk tomatsås, eller röd pesto
30 g salami/skinka
Strimlad rödlök
1 tsk torkad oregano
svarta oliver (valfritt)
salt och peppar, efter smak

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ihop ägg och cirka 200 gram riven ost. Bred smeten på bakplåtspapper i två rundlar eller en enda rektangel/kvadrat. Grädda i cirka 15 minuter eller tills bottnen är gyllene. Ta ut och låt svalna en minut eller två. Höj temperaturen till 225 grader. Bred tomatsåsen på bottnen och smula över oregano. Om du använder tomatpuré i stället bör du salta och peppra något. Toppa med resten av osten och lägg på salami och oliver. Grädda ytterligare 10 minuter eller tills osten fått önskvärd färg. Servera med en rejäl grönsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...