26 maj 2024

Maj månads andra långhelg

Trevlig helg. Här är det "bank holiday" den här helgen vilket innebär att måndagen är ledig. Jag läste någonstans att Storbritannien är det land i Europa med minst helgdagar och det är väl en orsak till att de satt in tre godtyckliga "bank holidays" under året; två i maj och en i augusti. Mina kunder är till största delen icke brittiska, så för mig är det egentligen en vanlig arbetsdag. Det är helt ok, vädret ska bli sisådär ändå😊.

I går var det en helspäckad dag. Eftersom jag ska hålla mig från ansträngande träning ännu en vecka så bokade jag in mig på en London Walk på morgonen istället. Den här gången gick den runt Camden Town. Som vanligt var vi en brokig skara som anslöt sig med allt från engelsmän till tyskar och amerikanare.
Camden är känd för sin musikscen och många världskända artister har börjat sin karriär i Camden, inte sällan på någon av pubarna där.
Guiden visade oss också en liten annorlunda fastighetsmäklare som har sitt kontor i en gammal dubbeldäckare.
På den här puben träffade Amy Winehouse sin man Blake Fielder-Civil, som allmänt anses vara den som starkt bidrog till Amys drog- och alkoholberoende som kom att bli hennes död.
Vi fick också se ett lite skamfilat konstverk av Banksy. Guiden berättade att fram till några veckor hade det skyddats av ett plexiglas, men så hade någon fått för sig att slå sönder det och konstverket med det. Idioter😡
Vår rundtur gick även ner till Regents Park ...
och därifrån upp till Camden Market. Kan man så ska man INTE besöka marknaden fredag, lördag eller söndag ... om man inte gillar att trängas förstås😬. Trots det gillar jag marknaden väldigt mycket.

Vädret var fantastiskt och det ser ut som om det gått åt ansenliga mängder färskpressad apelsinjuice.
När den intressanta rundturen var över två timmar senare så var det bara att tränga sig tillbaka till tunnelbanestationen.
Ett par timmar efter att jag kommit hem var det dags att ta Busen till veterinären för den årliga förkylningssprutan. Det var ett år sedan vi var där senast, men genast jag tog fram buren sprang han under sängen och låg där och tryckte. Det blev till att ta fram dammsugaren och låtsas dammsuga under sängen för att han skulle komma ut.

Den här gången var det Steve som fick gå in med honom och när han kom ut igen var han nästan lika hårig som Busen.😂 Det känns som om Busen alltid tappar extra mycket hår under sina veterinärbesök, kanske det är stressbetonat? Allt var bra med honom dock, så nu behöver vi förhoppningsvis inte ta honom dit på ytterligare ett år och det hoppas nog Busen också😏

Vår lilla bebis😍. 
På kvällen gick vi till vår lokala thairestaurang Toong Tong Thai. Restaurangen är liten och mysig och maten fantastisk.
I torsdags var jag också ute och åt gott tillsammans med Angela och svenska Cecilia. Angela hade föreslagit en restaurang som heter Hatched som bara ligger 15 minuters promenad från mig. Jag har passerat den massor av gånger men inte fattat att det var en restaurang😏. Maten var i alla fall väldigt god, även om den var lite i dyraste laget kanske.

"Bränd" makrill med soja- och limedressing.
Lättstekt tonfisk, vattenmelon och sesamfrön (för tre personer)
Råbiff som byggts på höjden (för två personer).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...