2 december 2023

Dagar med kompisar

Hej hej! Hoppas helgen har börjat bra. Jag har hunnit besöka gymmet, duschat och nu ligger jag och latar mig på soffan och skriver till er. 

Det bästa köpet på länge är verkligen vår uppladdningsbara dammsugare. Inga sladdar och slangar att böka med. Den här har också lampor framme på sughuvudet så man ser varje dammkorn, eller i vårt fall, katthår. Det är kanske både på gott och ont, för från att ha dammsugit en gång i veckan så går jag nu en runda minst två gånger i veckan, för det är otroligt hur mycket katthår som samlas på golvet😮. Alltså, hur mycket hår kan en katt tappa egentligen?!, och då är hans päls fortfarande tjock och glansig. Nå, det är i alla fall väldigt tillfredställande när man ser hur rent det blir efteråt😊. Så nästa gång ni köper dammsugare, köp en med lampor fram.


Det har varit en intensiv vecka och det började redan i söndags. Svenska Cecilia har varit i London sedan slutet av veckan och i söndags kom också Anette från Portugal där hon bor nuförtiden. Fyrväpplingen var samlad😁.

Söndagen började med gym på morgonen och på eftermiddagen tog jag bussen till Chelsea Physic Garden, som är Londons äldsta botaniska trädgård och hela 350 år i år. Där mötte jag upp med Cecilia och Angela för ett besök på trädgårens årliga julmarknad. Vi hade dock köpt lite för sena biljetter, kl. 15, för när vi kom dit fick vi reda på att marknaden stängde redan kl 16😕. Det blev minst sagt lite stressigt eftersom det fanns väldigt många stånd som sålde intressanta saker.
Vi hann i alla fall med varsin mugg glögg.
Jag köpte också en lokal vodka med björksav som tappats i Exmoor och som tillverkas av det lokala företaget Betula Wych. Jag har inte smakat den än men det låter gott.
När marknaden stängde gick vi till en pub i närheten för var sitt glas vin medan vi väntade på Anette som kom direkt från flygplatsen.
Vi avslutade kvällen med middag på en restaurangen Cote i Sloane Square. Jag valde två förrätter istället för en huvudrätt, leverpate och råbiff.
På måndag jobbade jag fram till eftermiddagen innan jag träffade de andra på King's Road. De hade besökt Banksy-utställningen (jag såg den för två år sedan så skippade den) och sedan åkte de till King's Road för lite shopping. Efter ett dyrt glas vin tog vi tunnelbanan till Soho där Cecilia hade bokat bord i baren The Flute i det nyöppnade hotellet Broadwick Soho

Den imponerande hotellingången.
Baren ligger på sjunde våningen och hade en väldigt udda inredning, vilket jag gillar.
Toaletten
Utsikt mot London Eye.
Baren var väldigt snygg, men de hade kanske tagit konceptet "mysbelysning" ett steg för långt. Det var omöjligt att läsa menyn om man inte använde mobilens ficklampa😏
Man kunde bara beställa smårätter i baren (inte mig emot, jag gillar smårätter😋) och jag valde Toast Skagen ...
och råbiff. De var både goda och vackra och jag skulle inte tveka att beställa dem igen.
Innan vi lämnade baren gick vi ut på deras balkong för att kolla på utsikten. Vi konstaterade att det är den perfekta platsen för en eftermiddagdrink i sommar.
I hissen ner.
På tisdag träffades vi alla en sista gång (Anette skulle åka hem på onsdag och Cecilia skulle få besök) för lunch på en nyöppnad restaurang i Clapham Junction som heter Botanica Hall. Den här gången slöt även vår gemensamma kompis Karin upp. Sällskapet var super men maten dålig. Jag hade beställt kycklingsallad som var helt ok, men de andra valde pasta som var både överkokt och uppvärmd i mikron eftersom den var kall i mitten. Ett ställe som vi inte kommer att besöka igen.
Resten av veckan har jag suttit och jobbat i kapp och laddat mitt sociala batteri😊.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...