22 december 2023

Husmorstips från 40-talet och dagarna som gått

Hej på er! Här rusar dagarna förbi även om jag inte gör många knop. Jag har dock jobbat hela den här veckan, fixat håret och gjort mitt årliga besök hos tandläkaren. Jag hade inga hål i år heller. Lågkolhydratkost är verkligen fantastisk när det kommer till tandhälsa, genast jag övergick till den kosten för 11-12 år sedan så stannade kariesangreppen av. Jag har också sett till att hålla träningen i gång och varierar 45 min.-1 timmes högintensiv träning med muskelträning.

De senaste dagarna har jag bara stuckit ut näsan för att åka och handla till bybutiken. Jag vill stödja den så mycket jag kan och åker först dit och köper så mycket som möjligt av det jag behöver, och om det är något de inte har så köper jag det i närmaste stad om jag råkar vara på väg dit. Jag hoppas att alla andra i byn gör det samma för det är endast så den överlever. Tänk att behöva börja åka 20 km (så långt är det till nästa butik, en väg) för att köpa ett jästpaket som man glömde på förra inköpsresan! Det blir dyra uppköp.

Morsan hade hittat ett litet häfte med urklipp av recept och husmorstips som min mormor hade samlat på 40-talet. Mycket handlade om hur man återanvänder saker, som att använda gamla skokartonger för att spara tyglappar som kan vara bra att ha när man lappar kläder, och tomma skokrämsburkar som kan användas som kryddburkar. Så många olika kryddor som vi har i våra köksskåp nuförtiden så skulle det dock krävas mycket skoputsande för att få tillräckligt med burkar.😄

Ett tips jag inte skulle använda mig av är att stoppa en bomulstuss indränkt i ättika i näsborren vid näsblod😬
Ett tips nu i juletider är att duka ett "gående bord" i vardagsrummet så att den stackars mamman slipper stöka i köket hela kvällen – hon ska ju hinna sticka och sy också. Jag vet inte om det ansågs att man vilade när man stickade och sydde på 40-talet.😂
Efter tandläkaren i onsdags åt min bror Magnus (som varit till tandäkaren samtidigt, men till en annan än mig), morsan och jag jullunch på lunchrestaurangen Campen. Magen var väldigt god, skinkan fantastiskt saftig och lådorna smakade hemgjorda.
Elvis ligger ofta och väntar på att någon ska komma till toaletten. Bredvid toaletten finns nämligen en relik från 80-talet, en bidé, och han vill att man ska vrida på kranen så att han får rinnande vatten. Tidigare hoppade han upp vid handfatet men det är han för lat (eller tung) för nuförtiden.😁 

Han säger inte nej till att bli kliad på magen heller det lilla gosetrollet😍

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...