I går morse kom jag tillbaka till London. Planen var att jag skulle ha landat kl. 18 den 29:e men det blev det inget av.
Jag har flugit med Finnair de senaste 15 åren, men sedan de ville ha 780 pund för tur-returresa till Vasa och SAS erbjöd samma datum och tider för 360 pund så var valet ganska enkelt. Senast jag åkte med SAS annullerade de mitt julflyg, som jag bokat redan i september, utan förklaring några veckor före jul och efter den icke-resan bestämde jag mig för att aldrig åka med SAS igen.
Efter fredagens/lördagens returresa kommer jag nog att tänka till både tre och fyra gånger innan jag flyger med SAS igen oavsett pris😡.
Enligt bokningen skulle mitt SAS-flyg ha avgått kl. 13.40 från Vasa den 29.12. Min bror Magnus Finnair-flyg skulle avgå 15 minuter senare. Hans flyg kom och gick utan problem medan jag och de andra Stockholm-resenärerna satt kvar och såg när avgångstiden ständigt ändrades. Min väl tilltagna transfertid på Arlande kom och gick. Orsaken till förseningen var att flygplanet inte hade tillstånd att landa i underkylt regn och cirklade nu över Vasa i väntan på att det skulle bli några minuters uppehåll så att de kunde landa. Efter två timmars försening var planet på marken och vi stiga på. När alla kommit på planet och det var dags för avfärd hade det börjat regna igen och det tog ytterligare en halvtimme innan vi kunde starta. Man kan ju undra varför SAS använder flyg som inte klarar vinterväder i Norden?!
Jag hade uppgraderat min biljett till en SAS Plus-biljett för 8 pund och då ingick till och med smörgåsar, chips, vin och annat.
När vi närmade oss Arlanda informerade kaptenen oss med uppgiven röst att det var lika dåligt väder där och att de därför inte fått tillstånd att landa och vi skickades vidare till Göteborg och Landvetter. Nå, säkerheten framför allt och jag var inte alltför upprörd, jag utgick ifrån att de redan bokat om mig till ett nytt flyg antingen samma kväll eller dagen efter och att jag då kunde bo på hotell på deras bekostnad. I somras missade jag också anslutningsflyget upp till Vasa och då väntade redan nya flygbiljetter och kupong till hotellet på mig när jag steg av planet i Vanda. Inte den här gången!
När vi steg av i Landvetter visste vi först inte vart vi skulle gå, ingen tog emot oss. Efter några minuters förvirring kom till slut en i personalen och sa att vi skulle gå ner för en rulltrappa där personal från SAS väntade. När vi kom ner satt 1 (!) tjej där. Hon skulle ensam ta hand om ombokningar av flyg, hotell, inbokning till buss upp till Stockholm (fanns inte längre några flyg eller tåg den kvällen) och utdelning av måltidskuponger SAMT svara på 1 000 frågor på en och samma gång. Det enda hon hade färdigt var en passagerarlista och måltidskuponger. Ni kan ju förstå vilket kaos det blev när 70-100 personer ställde frågor. Tillslut blev det så att vi passagerare fick hjälpa varandra och skicka informationen vidare.
När tjejen från SAS skulle boka om flyg och hotell så måste hon ringa eller texta sin supervisor som satt och tryckte i ett annat rum och som gjorde bokningarna. Ofta svarade supervisorn inte utan tjejen fick ta ett foto av biljetten med passagerarens namn som hon skickade till supervisorn. Det skulle ha gått tio tusen gånger snabbare om den här personen satt vid samma disk och man kunde tala med henne direkt, istället för att skicka massa textmeddelanden fram och tillbaka. Helt otroligt!!
Efter ett par timmar (och jag frågat om min ombokning flera gånger) sade tjejen att jag nu bokats om till ett flyg med British Airways som skulle avgå 07.50 följande dag och att ett hotellrum väntade på ett hotell i närheten.
Jag hämtade kappsäcken och promenerade iväg mot hotellet. Middag ingick i priset och förutom extreeeemt långsam service så var maten helt ok. Det fanns endast en person i restaurangen. Hon skötte om baren, visade gästerna till sina bord, tog beställningar på både vin och alkohol, serverade, plockade bort och tog betalt.
Jag steg upp kl. 5 följande morgon. Jag funderade på att äta frukost på hotellet (älskar frukostbuffeer), men med tanke på hur underbemannade de var kvällen före så skulle jag väl ha missat flyget.När tjejen från SAS skulle boka om flyg och hotell så måste hon ringa eller texta sin supervisor som satt och tryckte i ett annat rum och som gjorde bokningarna. Ofta svarade supervisorn inte utan tjejen fick ta ett foto av biljetten med passagerarens namn som hon skickade till supervisorn. Det skulle ha gått tio tusen gånger snabbare om den här personen satt vid samma disk och man kunde tala med henne direkt, istället för att skicka massa textmeddelanden fram och tillbaka. Helt otroligt!!
Efter ett par timmar (och jag frågat om min ombokning flera gånger) sade tjejen att jag nu bokats om till ett flyg med British Airways som skulle avgå 07.50 följande dag och att ett hotellrum väntade på ett hotell i närheten.
Jag hämtade kappsäcken och promenerade iväg mot hotellet. Middag ingick i priset och förutom extreeeemt långsam service så var maten helt ok. Det fanns endast en person i restaurangen. Hon skötte om baren, visade gästerna till sina bord, tog beställningar på både vin och alkohol, serverade, plockade bort och tog betalt.
Så kom jag fram till London till slut. För ovanlighetens skull pågick ingen tunnelbane- eller busstrejk och resten av resan förflöt utan ytterligare förseningar. I dag eller i morgon tänkte jag ta itu med att kräva tillbaka pengarna för BA-biljetten som SAS är skyldiga mig. Jag har inga förhoppningar om att det kommer att bli enkelt, även om jag har rätten på min sida.
Jag avslutar med lite trevligare bilder från julens sista dagar. Man blir alltid glad av bilder på Elvis, föräldrarnas rultiga katt😍.
Vi fick verkligen en perfekt vit jul med mycket snö. Småfåglarna var glada över att få frön och satt som julgransbollar i buskarna och väntade på att fågelbrädet skulle fyllas på.
Men vilken resa, låter inte helt proffsigt ordnat! Men fint med en jul hemma med familjen i alla fall. Gott nytt år!
SvaraRaderaJag blev helt paff för inkompetensen, det kan ju inte vara första gången det händer i SAS historia;-). Gott nytt år till dig också!
Radera