25 april 2024

Gdansk - dag 1

Så är jag tillbaka på brittisk mark igen, eller jag kom hem redan i söndags men det tar ju några dagar att komma tilllbaka till vardagen. Nu har jag både hunnit jobba några dagar och gjort mitt årliga besök hos optikern. Undersökningen tog hela 45 minuter då optikern var så otroligt noggrann. Jag testar mig också för glaukoma varje år eftersom vi har det i familjen. Allt såg dock bra ut, förutom att jag behövde lite starkare läsglasögon, så nu är jag 220 pund fattigare.😒

Polenresan var riktigt trevlig. Gdansk är en vacker stad, svinkall och blåsig just nu, men vacker😏. Det blev dock så att jag reste ensam då Steve beslöt sig för att stanna hemma av personliga skäl. Eftersom flygbiljetterna inte gick att annullera och det inte skulle ha gjort minsta skillnad om jag också stannat hemma så beslöt jag mig för att åka själv. Jag är van att resa och inte så sällskapssjuk så jag hade inga problem att underhålla mig själv😊.

Jag åkte lågprisflyget Ryanair som jag börjat gilla igen. Nackdelen är att det tar ca 1,5 timme att ta sig till Stansted (två tåg och en tunnelbana) från Wandsworth, men allt flöt på som det skulle.

När jag kom fram till Stansted fick alla resenärer hålla sig i väntehallen ett tag eftersom brandlarmet hade gått. Som tur var så var det falskt alarm och jag tog mig igenom väskkontrollen på max. 10 minuter. Flyget avgick dock 30 minuter försenat på grund av att man hade sett kablar som stack upp ur startbanan (!?) och som måste åtgärds.

Jag hamnar alltid vid motorn eller vingen.

Och så var vi iväg.
Gdansk med gamla stan med sina Hansahus längst ner.
Mitt hotell, Fama Residence Gdansk, i det gula, röda och gröna (till höger) huset. Största delen av Gdansk (90 %) bombades sönder och samman under andra världskriget och när de byggde upp stan igen valde de att bygga husen som de såg ut på Hansatiden istället för den ryska tiden. Bra val.
Som vanligt fanns det inga engelska kanaler på TV:n i rummet. Eller, det stod att man skulle kunna få fram engelska program med diverse knapptryckningar, men jag lyckades bara hitta en arabisktalande kanal som sedan inte gick att få bort. Som tur var hade jag Netflix på min telefon som jag tittade på om kvällarna.
När jag checkat in och packat upp tog jag en runda på stan. Jag visste att vädret skulle bli ganska omväxlande så det gällde att fotografera omgivningen medan solen sken😎

Huvudgatan, där mitt hotell också låg.
En liten glimt av St Mary's Church, den största medeltida tegelkyrkan i Europa.
Fasaderna på husen vid huvudgatan var otroligt vackra.
Bärnstensgatan
Demonliknande stuprör som leder vattnet från taket ut på gatan när de regnar. Lokalbefolkningen kallar dem också "kräkare", eftersom det ser ut som om de kaskadspyr när det regnar.😁
Nybyggen på andra sidan floden Motlawa men ändå i "gammal" stil.
När jag gått runt ett tag beslöt jag mig för en kombinerad lunch och middag på restaurangen Gdanski Bowke som serverar traditionell polsk mat och egenbryggd öl.
Menyn var stor som en dagstidning.
Jag gillar att testa olika öl.
Polackerna gillar råbiff, jag med, och det här var min första råbiffsförrätt av tre under resan😊
Till huvudrätt blev det Bigos, som jag ätit tidigare i London men också gjort själv. Det är en mustig och värmande gryta med kött, korv och surkål, perfekt när vädret är kallt.
Vid floden Motlawa ligger även en stor kran. Den byggdes på 1300-talet men brann ner 1945 och återuppbyggdes igen efter kriget.