20 juli 2016

Lite random foton

Hej, hej, här kommer lite bilder av dålig kvalitet (har inte hunnit ladda ner programvaran som krävs för min nya kamera) från min semester hittills.

Inget inlägg är komplett utan ett foto av familjens katt Elvis. Han är lika fluffig och avslappnad som vanligt. Han ser tjockare ut än Busen men jag tror faktiskt att Busen är tyngre ... han har väl vad man kallar "en tyngre benstomme":-)
Dagen efter att jag anlände var det dags för den årliga segel/roddtävlingen för allmogebåtar, Monäsrodden, i Monäs. Vädret var perfekt och det var ovanligt många människor som besökte hamnen, säkert på grund av vädret, så vi fick några timmar där.
Något som hör till rodden är att köpa en portion laxsoppa. I år verkade besökarna ha varit hungrigare än vanligt för det återstod kanske en halv skopa när serveringen var slut.
På måndag var det dags för släktträff nummer 1 från farsans sida. Vi träffades på Vasa-bryggeriet Bock's Corner Brewery som också serverar mat. Maten och servicen var dock ingen höjdare, förutom revbensspjällen och min Osso Bucco, men deras öl är helt fantastiskt samt själva puben!
Det var dock jättekul att träffa alla igen. Morsan och farsan på ena änden.
Min Osso Bucco som var helt ok.
Jag har också hunnit med att grilla på Storsand tillsammans med min kompis Beatrice och hennes son ... och uppleva uppleva avsaknad av normal hyfs, Welcome to Finland:-). Vi hade precis satt oss ner vid grillplatsen (det finns 3 grillplatser på Storsand) och fått igång elden när först två, sen fyra och sedan kanske sammanlagt 15 personer, satte sig ner utan att fråga om det var ok. Tillslut satte Beatrice och jag oss på en bänk i närheten och väntade på att de skulle bli klara. Alltså, vilket jävla beteende! De bor dessutom i grannskapet och är nog inte helt obekanta med Storsand och vad som finns där. Tro inte heller att de sade tack när de äntligen åkte iväg, idioter. Jag har blivit bortskämd med det brittiska hänsynsfylla beteendet där man ALDRIG skulle tränga sig på, och allra minst utan att fråga först, så det var lite av en chock.
Igår var det dags för släktträff nummer 2 med släkten från morsans sida. Den träffen tillbringade vi först på en riktigt lyxbåt som ägs av vår ena kusins partner. Vi möttes vid hamnen vid Replotbron och sedan åkte vi i sakta mak in till Vasa och njöt av det underbara vädret innan vi svängde tillbaka för middag på en restaurang som heter Arken. Här var både maten och servicen perfekt.
"Till havs" med Replotbron i bakgrunden.
Min förrätt som var en skärgårdstallrik. Finns inte mycket som går upp mot fisk på sommaren.
Till huvudrätt valde jag en väldigt mättande och god fisk- och skaldjursgryta.
När vi ätit tog vi båten tillbaka till hamnen mätta och mycket nöjda efter en fantastisk dag på sjön.

Idag har jag besökt frissan för att bättra på slingorna och klippa åtskilliga centimetrar av mitt hår så nu är det fräscht igen. Efter frissan åkte jag in en snabbis till Jakobstad för att ansöka om ID-kort som jag kan använda som pass i EU. Jag tänkte att om jag måste söka om ett "Permanent Residency Card" för att bo i England i framtiden och måste skicka in mitt pass i 6 månader så vill jag inte vara fast i landet tills de behagar skicka det tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...