27 september 2019

Transsibiriska järnvägen - Irkutsk och vidare mot Mongoliet

Fredag, jippeee, veckans bästa dag utan minsta konkurrens! Jag har haft riktig fredagsenergi och förutom att gymma och jobba så har jag dammsugit lägenheten, bytt sängkläder och dessutom tvättat dem alla. Imorgon städar vi resten.

Busen är allt lite rolig. Han gillar inte när jag och Steve befinner oss i köket samtidigt, utan sitter och jamar högt från vardagsrummet. Om det inte hjälper kommer han slutligen själv till köket och ger oss ett långt jaaaaaaam samtidigt som han stirrar på oss. Han vill att vi alltid ska sitta i vardagsrummet så han vet var han har oss😾

Med det sagt så är det dags att fortsätta berätta om min resa.

Dag 2 av vår vistelse i Irkutsk hoppade vi på vår guidebuss genast efter frukost och styrde kosan mot friluftsmuseet Taltsy där man kan se hur man bodde i Sibirien på gamla tiden. Museikomplexet består av ett antal byggnader som hotades med översvämningar när Irkutsk-dammen byggdes vid floden Angara och som räddades hit.
Byggnaderna var verkligen maffiga och byggda av rejäla stockar.
Minikapellet var så otrligt sött men rymde typ prästen och tre församlingsmedlemmar.
"Stadsmuren"
Irina, vår kunniga guide under hela Irkutsk-besöket, berättade väldigt intressant om livet i Sibirien för 100-200 år sedan.
Som vanligt fanns det massor av kinesiska turister, ett folk som man inte har mycket till övers för i Ryssland förstod vi😏
Utsikt mot floden Angara
Efter besöket på Taltsy åkte vi till Bajkalsjön som är världens djupaste insjö, 1 637 m djup, 636 km lång och 80 km bred på det bredaste stället. Sjön innehåller 20 % av världens färskvatten. Första stoppet vi Bajkal var Limnologiska museet där vi fick lära oss om sjöns flora och fauna.
 Efter museet åkte vi till byn Listvyanka för lunch på en restaurang md fantastisk utsikt.
I Ryssland behöver man inte ha något egentligt bygglov. Man köper en bit mark och sen får man bygga vilket hus som helst, bara fantasin sätter gränser. Ganska uppfriskande egentligen😊
 Fantastisk utsikt mot Bajkalsjön med snöklädda berg i bakgrunden.
 Maten på den här restaurangen var fantastisk, borstjsoppa till förrätt 1.
 En slags "rosollikaka" med kokt, riven potatis, morötter, sill och rödbetssallad som förrätt 2.
Till huvudrätt fick vi fisk i paket med massa olika grönsaker och ost. Fisken var en släkting till omulfisken som endast lever i Bajkalsjön men som nuförtiden är fridlyst.
 Jag fick aldrig nog av de vackra gamla trähusen.
Efter lunchen åkte vi till hamnen för en tur på sjön. Vi hade hört att det kunde vara kallt ombord så vi bylsade på oss typ allt vi hade. Vi hade dock tur med vädret för det var faktiskt väldigt skönt och inga handskar eller mössor behövdes.
 På vår båt torkade de fisk i masten medan de körde turister😀

Vi åkte med tre båtar.
 Efteråt kunde de som ville och tålde simma i Bajkal. Det var väl runt cirka 13-14 grader. Jag avstod😬

Efter simturen åkte vi tillbaka till hotellet igen för en inte alltför sen kväll eftersom vi hade ett tidigt tåg följande morgon som skulle ta oss mot vårt nästa land på resan, Mongoliet.
 Vår tågvärd under 24 timmar som går igenom vår bokning.
 På väg från Irkutsk åkte vi i timtals längs Bajkalsjön vilket fick oss att förstå hur stor den är.

Så småning om ändrades naturen och man kunde se allt färre träd när vi började närma oss stäppen ...
Husen såg dock ganska likadana ut, enkla men ofta med färgsprakande och utsmyckade fönsterkarmar.

Vi kom till gränsen på kvällen och när vi visat våra pass och visum, vilket tog över en timme, kunde vi äntligen krypa ner i våra kojer för lite skönhetssömn innan vi anlände till Mongoliets huvudstad Ulan Bator tidigt följande morgn.
Det var vårt ryska äventyr, i de följande inläggen kommer jag att berätta om våra 4 nätter i Mongoliet, resans höjdpunkt för mig.