22 september 2019

Transsibiriska järnvägen - Moskva-Jekaterinburg

Hej på er, hoppas ni har haft och har en skön söndag. Jag började dagen, som de flesta söndagar, med ett Body Pump-pass på gymmet. På eftermiddagen beslöt Steve och jag oss för att först ta bussen till stadsdelen Balham, titta i affärer (läs välgörenhetsaffärer som är Steves favoriter) och sedan fortsätta till Streatham för mat på den polska restaurangen Mikrus. Vi missade dock bussen till Balham och när nästa skulle gå om 30 minuter så beslutade vi oss för att gå istället. Vädret var behagligt och det var skönt att röra på sig.

Steve hittade inte några fynd i välgörenhetsaffärerna men jag, som aldrig brukar hitta något, köpte ett par oanvända läderskor för 8 pund!

När vi tittat färdigt fortsatte vi promenaden mot Streatham och genade bland annat genom Tooting Bec Common. Det kändes som om man befann sig på landsbygden och inte cirka 10 km, om ens det, från centrala London.
Vi var som vanligt de enda icke polska gästerna på restaurangen men fick automatiskt en polsk meny av servitrisen. Jag kan tyda menyer på många språk men när det gäller polska går jag bet och vi fick be om en engelsk meny istället😉.

Råbiff är en vanlig polsk förrätt och jag har sett den på menyn i varje polsk restaurang jag besökt. Jag tycker att råbiff är gott och mindre processad mat kan man inte få.
Till huvudrätt beställde jag kyckling någonting, fylld med ost och vitlök. När rätten kom var kycklingen täckt av frityr och det var väl den delen jag inte förstod i menyn😃. Jag skalade dock bort frityren och åt den goda kycklingen och tillhörande fräscha gurksallad med creme fraiche. Jag lämnade också den stora portionen potatisar. Steve kunde dock inte lämna dem till sitt öde och förbarmade sig över några av dem, trots att han hade fått lika många potatisar till sin jätteschnitzel. Han tycker om potatisar😊
Jag det var lite om dagens program. Nu är det dags att fortsätta berätta om morsans och min resa på Transsibiriska järnvägen.

Efter två nätter på tåg anlände vi till Jekaterinburg sent på kvällen och checkade in på vårt hotell, Marins Park Hotel, som ligger praktiskt på gångavstånd från tågstationen. Behöver jag säga att det var skönt att ta en lång dusch och sova i en bred säng igen.😊
Efter en skön natts sömn och god frukost så satte vi oss på bussen tillsammans med den ryska svensktalande guiden.
Ser ni målaren som står på en plattformen på mpfte våningen utan säkerhetssele och målar balkongen?😨
Vårt första stopp på programmet var monumentet vid den fysiska gränsen mellan Europa och Asien, här står man bokstavligen med vardera foten i två världsdelar.
Foto: Kina med Mathias
Europasidan
Asiensidan

Därefter besökte vi guidens familjs datja (ungefär sommarstuga). Det var verkligen intressant att besöka en äkta datja. Guiden berättade att det är främst hennes pappa som är där, hennes morsa vägrar eftersom det skulle innebära att hon skulle få gå i grönsakslandet och rensa ogräs från morgon till kväll, varje centimeter av trädgården var uppodlad😁.
Vi fick smaka på en god saft som guidens mamma gör.
Vi gick också husesyn i datjan. Rysk inredningssmak skiljer sig något från vår.😊
Inte någon liten tomatskörd ...
Efter datjabesöket var det dags för lunch på en "kantin" en bit därifrån.
Vi fick en jättegod borsjtjsoppa till förrätt ... och
 köttfärsbiffar med gräddpotatis till huvudrätt.
Efter lunchen besökte vi en liten rysk mat- och spritbutik där vi kunde köpa med oss färdkost och dryck inför den tre dagar långa tågresan som väntade oss. Jag köpte bara med mig en flaska bubbel och lite mjölk till kaffet.
Efter inköpen återvände vi till Jekaterinburg igen ...
... där vi besökte "Kyrkan på blodet" som markerar platsen där den sista tsarfamiljen avrättades.
Utsikt mot Jekaterinburg från kyrkan.
Efter kyrkobesöket hade vi lite ledig tid på stan innan vi skulle äta middag med några medlemmar i Svenska Klubben i Jekaterinburg. Klubben består av ryssar som träffas då och då för att lära sig och tala svenska.

Jag och morsan besökte ett shoppingcenter och hittade en välfylld matvaruaffär där vi köpte med oss mat inför tågresan. På något sätt har bilderna på de långa brödköerna från sovjettiden fastnat så vi blev väldigt förvånade över de välfyllda mathyllorna. Där fanns allt och lite till, faktiskt större urval än i många snabbköp i England.😏
Efter middagen tog bussen oss tillbaka till hotellet där vi förvarat våra resväskor och när vi tagit våra bagage gick vi till tågstationen och boardade vårt tåg.

Jag kan inte säga att jag såg fram emot 3 nätter på tåget med bara några kortare bensträckarstopp på perrongerna när tidtabellen tillät, men det gick faktiskt över förväntan. Man kunde titta på naturen genom tågfönstret (mycket skog såg vi:-)), tala med sina medresenärer, läsa, sova och besöka restaurangvagnen, det var trots allt bara två heldagar som vi spenderade på tåget.

De offentliga bygganderna var oftast väl underhållna och målade i klara färger.
Kö till kiosken
En vanlig syssla på tåget, korsordslösning och läsning.
Björkar, björkar och fler björkar ...
Då och då passerade vi någon liten by med färgglada hus.
Skål för oss!
När vi passerade något som verkade extra intressant rusade alla ur sina kupéer med kamerorna i högsta hugg.
Perrongstopp och sista bensträckningen innan natten.
Jag är inte helt övertygad om att det är säkert att hoppa ner på spåret för att ta den "perfekta bilden" ...
Vi gjorde också ett kort stopp i Novosibirsk.
Mer natur. Vi åkte timme efter timme förbi täta och, enligt vårt tycke, ovårdade skogar, så när man äntligen fick se öppna vidder så blev alla mer eller mindre exalterade och det knäpptes bilder på både halvdöda björkar och gräs.
Besök i restauranvagnen. Kvaliteten och servicen varierade stort på de olika tågen och den på tåget mellan Jekaterinburg och Irkutsk var något utöver det vanliga.
Avbildning av den väldigt goda ryska ölen Sibirskaja Korona. Jag tillåter mig att prova lokal öl när jag är ute och reser men bara då (finns ju så otroligt mycket kolhydrater i öl).
Maten är serverad, det tog "bara" 2 timmar att få var sin schnitzel. Tur vi åkte tåg i 3 dagar för annars skulle vi aldrig hunnit få maten. Man kan ju undra vad kocken sysslade med för det var sällan fullt i restaurangen😏

Den här amerikanen hade vecklat ut en karta över Asien och satt och gick igenom sin resa noga, han skulle till Japan också såg jag.
Det blev kallare och kallare.
I nästa inlägg kommer jag att berätta om vårt nästa stopp, Irkutsk, där vi stannade i två nätter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...