17 maj 2020

Och dagarna går och går

Och så var det söndag igen, hej vad tiden går även om man mest sitter hemma😊. Den stora skillnaden mellan förra söndagen gällande coronaisoleringen är att det inte längre är någon begränsning för hur länge man får vara ute och nu säger man "Stay aware, Stay safe" istället för det tidigare "Stay home, Stay safe". Dom gillar slogans i det här landet😀.

Veckans fredagsblommor blev en blandning av vita och mörkröda, fransiga tulpaner. Tulpaner är min absoluta favoritblomma.
I går gjorde jag italiensk fylld köttfärslimpa med mozzarella, salami och ruccola som jag åt med rostad blomkål.😋
Till efterrätt blev det lakritscheesecake med kaksmul och hallonsås.


Lakritscheesecake med hallonsås och mandelcrunch (LCHF)
6 port

Mandelcrunch
100 g osaltat smör
3 dl mandelmjöl
ev 1-2 msk sötning

Cheesecakesmet
150 g Philadelphiaost
3-4 msk florsockersötningsmedel
1/2-1 tsk lakritspulver
1/2 tsk vaniljpulver
2 dl grädde, flytande

Hallonsås 
150 g tinade hallon
1/2 msk florsockersötningsmedel

Gör så här
Mandelcrunch. Smält smöret och blanda med mandelmjölet och ev sötning. Bred ut på bakplåtspapper och grädda i ugnen, ca 175 grader i 7-8 minuter. Degen ska få färg utan att bli bränd. Ta ut och låt svalna, smula sönder till kaksmulor.

Lakritscheesecake. Vispa samman Philadelphiaost, florsocker, vaniljpulver och lakritspulver med elvisp till en slät fin kräm. Tillsätt sedan grädden i lakrits- och färskostvispet och vispa till tjock härlig konsistens.

Hallonsås. Tina hallonen och sila dem i en kastrull. Koka upp med florsockret och låt sjuda ett par minuter så den tjocknar något. Låt kallna.

Varva därefter de olika delarna av efterrätten i portionsglas, hallonsåsen överst, och njut.
I fredags träffade jag två av mina kompisar på "picknick" och lite vin utanför en för tillfället stängd pub vid Themsen. Som tur är lät de träborden stå kvar och de är tillräckligt långa för att man ska få till ett litet säkerhetsavstånd. Det är första gången vi träffades sedan isoleringen började. Vi hade så trevligt att vi kommer att göra om det nästa vecka. 😊
På torsdag tog Steve och jag oss till en kanal i västra London, kallad Grand Union Canal, där vi promenerade ett par timmar.
Och så avslutar jag med dagens Busen. Steve har "ärvt" min gamla byrå när jag köpte ny och igår fick Busen för sig att han skulle hoppa in i den andra lådan som Steve dragit ut och klättra ner till den nedersta lådan via baksidan, något han gjort tidigare. Nu visade det dock sig att han inte kunde klättra upp och ut igen utan hjälp. Han såg så kul ut när han stack ut sin långa tass genom hålet för att göra oss uppmärksamma om att han satt fast. Snacka om snopen katt🙀

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...