22 maj 2020

Värmebölja och fortsatt kaos

Trevlig fredag på er! Här går dagarna sin gilla gång och nedstängningen fortsätter. Nu har de brittiska politikerna dessutom bestämt sig för att man måste sitta i karantän två veckor efter att man kommit från utlandet med början från 6:e juni (tror jag det var). Det är så idiotiskt som någonting kan bli och till ingen nytta eftersom viruset redan finns i landet. Till och med WHO har sagt att den enda gången någon sådan typ av begränsning kan vara till nytta är alldeles i början av en pandemi, innan ett virus kommit till landet. Det är en bunt idioter som sitter i den brittiska regeringen, helt utan rim och reson. När resten av Europa börjar öppna upp gör Storbritannien tvärtom ... de har uppenbarligen bestämt sig för att köra sin ekonomi i botten.

Jag bokade flyg till Finland i juli för Steve och mig redan i mars med Finnair och hittills verkar våra flyg gå. Det innebär också att man inte kan boka om biljetterna (inte våra iallafall).  Meningen är att Steve bara ska stanna i 5 dagar, men det är osäkert om han kan komma om de inte skippat karantänkravet tills dess eftersom han kanske fått gå tillbaka till jobbet i juli (han är permitterad med lön sedan mitten av mars och de förlängde precis perioden med 6 veckor). Jag stannar till slutet av juli och eftersom jag jobbar hemifrån så blir inte karantänkravet något större problem. Det finns dock ett MEN. När jag bokade om vår annullerade Portugalresa i mars så flyttade jag den till början av augusti istället. Om karantäntvånget fortfarande är i kraft då så har inte de två veckorna gått när vi ska åka till Portugal. Får man typ åka utomlands igen i mitten av karantänen? Suck alltså.

Vi har haft tre dagar med temperaturer över 25 C. I dag har dock temperaturen varit några grader lägre men väldigt blåsigt så jag skippade parkbesöket. Istället åkte Steve och jag till Clapham Junction för matshopping på Lidl.

När vi kom hem sög jag upp veckans dos av Busens vinterpäls och sedan gav jag mig i kast med bankkontoutdrag. Jag kollar alltid att mina fakturor betalats genom att jämföra dem med bankkontoutdragen, men nu är det några månader sedan sist och de har samlats på hög under mitt arbetsbord. Nu är det gjort och pappren strimlade i min lilla dokumentförstörare. Bästa känslan.
Här spenderade jag några timmar varje dag tisdag, onsdag och torsdag och har redan lyckats få en fin färg.
Busen både gillar och avskyr värmen men har insett fördelen med en fläkt.
En av veckans rätter blev

Kyckling med kanel och curry med stekt blomkålsris
6 portioner

Ingredienser 
1 gul lök, finhackad
2 vitlöksklyftor, finhackad
800 g kycklingfilé
1 tsk kanel
2 tsk curry
1–2 tsk sambal oelek
1/2 dl tomatpuré
1 kycklingbuljongtärning/fond
400 ml krämig kokosmjölk eller grekisk yoghurt
400 ml krossade tomater
smör eller kokosolja att steka i

Instruktioner
Finhacka löken och vitlölen och fräs i lite olja/smör. Strimla kycklingen i mindre bitar och stek i omgångar, de ska bara få fin yta. Lägg över i djupare stekpanna och rör ner övriga ingredienser. Låt allt sjuda i ca 30 minuter tills kycklingen är mör. Smaka av med salt och eventuellt mer sambal oelek och curry.
Veckans snittblommor blev både en bunt vackra rosor ...
och tulpaner.
Ett av våra bästa köp till Busen var "Furminatorn", dvs en pälskam. Han älskar att bli kammad och kurrar nöjt. Man får bara se till så att man inte kammar honom för ofta så att han blir hårlös😬

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...