19 juli 2020

Hejm och tranbesök

Min finlandssemester fortsätter och vi har haft alla möjliga väder; kyla, regn och nu sol och värme.
Det blir ju iallafall grönt och fräscht när det regnar, men det behöver ju inte göra det hela tiden😉
Jag tar alltid med mig ett par engelska bubbel när jag åker hem, så också den här sommaren. Många av dom är lika goda som vanlig champagne.
I fredags åt mina bröder Magnus och Owe, min svägerska Anna och guddotter Sara och jag middag på den mycket populära finlandssvenska restaurangen Hejm i Vasa. Det är så kul att kunna äta på restaurang igen, jag blir hundra gånger hellre serverad mat än lagar mat själv😊
Det var full aktivitet i köket och ständig kö vid ingången.
Restaurangen ligger vackert vid en kaj.
Vi är redo att hugga in på huvudrätten😋
Min förrätt; tartar på ekologiskt nötkött från Träskkulla med picklad rabarber, majonnäs på svartavinbärsblad, inkokt kålrabbi och krispig potatis. Jag älskar råbiff och den här smälte i munnen.
Huvudrätten blev ekologisk nötsida från lokala gårdar; mörbakad och glaserad, svartvitlöksmajonnäs,
tomatragu, syrad lök, friterad potatis och örtsky.
Till efterrätt blev det färska jordgubbar med piimäglass, gatkamomill, grillad jordgubbssås, krossade drömmar och salt maräng och en Espresso. Allt var mycket gott och jag gillade speciellt för- och efterrätten.
Ett av mina föräldrars husdjur😉 Nej, men varje sommar sedan säkert 20 år tillbaka, får de besök av ett tranpar som bosätter sig på åkern nedanför huset. I år har paret fått två ungar som ska undervisas och framförallt matas. Ofta smyger de fram till föräldrarnas grönsaks- och potatisland ca 5 meter från huset när de gått och lagt sig och söker efter gammal potatis och andra delikatesser. Också våra grannar har fått "oönskat" besök av dem😂. För någon dag sedan tog en av dem modet till sig och stövlade ända fram till huset mitt på ljusa dagen och stod med huvudet i vinbärsbusken. Den hade väl tröttnat på gräs😁
Det här är föräldrarnas andra husdjur, Elvis. Han är en riktig "killing machine" men håller sig från tranorna. Han har förstått att man inte ska ge sig på sådana som är större än en själv.😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...