24 oktober 2023

IKEA, National Portrait Gallery och mat

Hälsningar från en höstförkyld Åsa. Jag märkte i går att något var på gång, och nu gör jag inget annat än nyser, snyter mig och äter tabletter för halsont. Mina förkylningar brukar som tur är vara väldigt kortvariga, så det hoppas jag är fallet den här gången också. Jag avbokade dock dagens kardiopass. Man ska undvika högintensiv träning om man har inflammationer som feber och/eller halsont i kroppen.

I torsdags åkte jag till IKEA för att shoppa på mig lite "bra saker". Jag började dock med en lätt lunch med gravad lax, mozzarella och tomat. Jag hoppade över köttbullarna eftersom man endast kunde få dem med potatismos eller fransk potatis (= mycket kolhydrater.)

Ett par timmar senare kom jag hem med ryggsäcken full, och förutom ljus, tavelramar, två påsar kanelbullar till Steve och en påse frysta köttbullar till mig, så hittade jag också en ställning för laptopen. Det fyndet var helt oplanerat, men det ser avsevärt bättre ut än papplådan jag hade tidigare.
Den här rätten gjorde jag i veckan. Den ser inte mycket ut för världen men god var den. Receptet på vitkålen hittade jag här.

Stekt havsabborre med gräddkokt dillkryddad vitkål
2 portioner

Ingredienser
Färdigfilead havsabborre eller annan fisk, t.ex. lax
1/2 litet vitkålshuvud
ca 2 dl grädde
2 tsk torkad dill
salt
1/2 citron

Gör så här
Tillaga valfri fisk på valfritt sätt.
Skär vitkålen i mindre bitar. Stek i lite smör eller olivolja tills kålen fått lite färg (betoning på lite) och mjuknat. Häll på grädde, salta och krydda med dill. Låt koka ihop i ca 15 minuter tills grädden nästan är inkokt. Smaka av med lite citronsaft.
På lördag morgon tog jag bussen till National Portrait Gallery som öppnat igen efter en lång renovering. Den svenska "kvinnoklubben" Sveabritt hade arrangerat en guidad tur på svenska och den ville jag gå på. Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen, man får så mycket mer ut av ett museum om man går en guidad tur.

En sammanfattning av turens innehåll: På denna visning kommer vi ta en resa genom brittisk historia via porträtt. Vi startar i Tudor-galleriet med det berömda Ditchley porträttet av Drottning Elizabeth I och avslutar med ett porträtt av en inspirerande nutidsperson. National Portrait Gallery är ett idealiskt ställe att lära sig mer om intressanta brittiska personligheter och förstå sammanhanget varför dessa personerna var viktiga just då. Det är också spännande att jämföra de olika teknikerna som använts och hur avsikten med porträtt har ändrats over tiden.
Det finns också en staty av grundaren av Internet, Sir Tim Berners-Lee.
På kvällen tog Steve och jag bussen till en pub som heter The Stonhouse i Clapham Common. Maten var sådär, lite tråkig kanske, men servicen var 10/10, ingen begäran var omöjlig😊.
Jag beställde en ingefära-Margarita till fördrink som var supergod. Jag måste försöka återskapa den hemma någon gång.
Förrätten var väldigt god, saltköttscarpaccio med pepparrotröra och ostchips. Till huvudrätt beställde jag en vanlig stek eftersom det inte fanns något annat som intresserade mig och som inte innehöll massora av kolhydrater. 
På söndag var det dags för mer pubmat, dock ingen tråkig sådan men lika bra service😋. Efter två pass på gymmet och en snabb dusch tog jag tåget till Teddington och puben King's Head där jag mötte upp med Anna-Kaarin.
Jag var lite tråkig och beställde samma rätter som förra gången jag var där, men vad gör man när det är så gott😊. Det blev ostsoufflé med ostsås till förrätt ...
... och Sunday Roast till huvudrätt. Sååå gott allting. 
Det är tyvärr ett mindre projekt att ta sig till och från från Teddington på helgerna. På söndagar går det bara 1!! tåg i timmen. Vi befinner oss i London med 10 miljoner invånare, men när man ser till kollektivtraffiken känns det som om man befann sig i en liten by mitt i landet😠. Vi blev klara 30 minuter innan mitt tåg skulle gå, så istället för att häcka på tågstationen (vi orkade inte ta in något mer att dricka😏) så tog jag två bussar istället. 1,5 timme senare var jag hemma igen, 1 timme längre resa än om jag tagit tåget, men eftersom jag inte hade bråttom någonstans så hade jag inte så mycket emot "bussutflykten".
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...