15 oktober 2023

Nice dag 3–6

Jag fortsätter med dag tre för uppenbarligen var dagen inte slut efter den guidade turen😊. När vi kom tillbaka till Nice fräschade vi upp oss snabbt på hotellet in vi gav oss ut för middag. Jag hade läst om en populär restaurang med fokus på främst skaldjur som heter Café de Turin så vi gick dit för att prova en av deras skaldjursbricka. Svanhild hade aldrig ätit ostron tidigare men beslöt sig för att göra ett försök ändå, man vet inte om man tycker om något förrän man provat.

När brickan kom in såg vi att det inte var bara ostronen som var råa utan även de olika musslorna. Jag visste inte att man även kunde äta musslor råa, men uppenbarligen kan man det. När jag ätit ostron i London får man alltid tabasco och picklad rödlök till, men här fick man bara citron att klämma över.

Vi började med ostronen och de andra skaldjuren som serverades råa.
Svanhild såg lite skeptisk ut i början ...
Men de gick ner. Hon sa att de nog inte kommer att tillhöra hennes favoriträtter men nu har hon i alla fall provat😁. De hade nog smakat bättre om man fick samma tillbehör som man får i England.
Mätta på skaldjur gick vi gamla stan och satte oss på ett par uteserveringar. Den första var en pub med en mängd franska ölstorter som hette Les Distilleries Ideales.
Sedan avslutade vi kvällen med var sin cocktail på en mexikansk restaurang. Det var så härligt att kunna sitta utomhus och titta på folk.
På fredag förmiddag besökte vi Parc de la Colline du Chateau som ligger på ett högt berg. Det finns inget kvar av slottet men man har fantastisk utsikt över Nice.
Det finns också ett litet vattenfall uppe på toppen.
På eftermiddagen hade vi bokat en guidad tur med minibuss till en vingård utanför Nice som producerar organiska viner, Vignoble Rasse. Besöket på vingården var väldigt intressant, men resten av turen hade vi kunnat vara utan. Guiden, eller chauffören, körde som en bankrånare. Han tvärnitade och gasade om vart annat och bytte körfält som om han försökte skaka av sig polisen, oberoende om vi körde på platt mark eller i bergen. Svanhild, som lider av bilsjuka, satt och försökte titta ut genom framrutan (det lär hjälpa mot bilsjuka) samtidigt som hon försökte hålla illamåendet nere. Till och med jag som aldrig varit bilsjuk kände hur det började vända sig i magen i slutet av dagen.
När vi äntligen kom fram till vingården med livet i behåll fick vi smaka på sex av deras viner, medan den unga ägaren berättade med inlevelse hur varje vin tillverkades och av vilka druvor.
Det är alltid kul att lyssna på någon som brinner för det de gör.
Jag kan säga att vi var ganska glada när vi kom tillbaka till hotellet igen vid 19-tiden!😊

Det finns konst och statyer överallt i Nice.
Lördagen var sista heldagen i Nice och förutom middagen på kvällen hade vi inget annat inbokat, vi bara tog det lugnt och njöt. Efter frukosten gick vi ner till stranden och hyrde var sin solstol. Den var inte billig men det var absolut värt det, för till skillnad från sandstränderna i Cannes är stranden i Nice täckt av stenar. Det var över 20 grader i vattnet så det blev också ett par svalkande dopp ...
... samt ett par drinkar. Det var lyxigt att få drinkarna levererade till våra solstolar.
När vi kände att vi fått tillräckligt med sol gick vi till hamnen för lunch.
Mums, lättstekt tonfisk med wokade grönsaker.
På kvällen hade vi bokat bord på restaurangen Citrus i gamla stan, men innan restaurangen hann vi med var sin fördrink på en bar bredvid.
Maten var fantastisk och servicen likaså. Jag beställde Vitello tonnato, som var tunna skivor kalv och tonfiskmousse på en rostad focaccia, till förrätt och ...
filé på smågris med tillbehör till huvudrätt.
Eftersom det var sista kvällen så bestämde vi oss för att klämma i oss var sin efterrätt också, som blev mjölfri chokladkaka och ingefäraglass. Efter middagen var vi så mätta att vi bestämde oss för att gå tillbaka till hotellet. Vi hade tidig start följande morgon och ville vara någorlunda pigga och krya.
Jag var tillbaka i London redan vid 11-tiden på söndag och hemma någon gång före kl. 13.

Det var en fantastisk resa. Vi hann se och göra massor, men jag åker gärna tillbaka för det finns fortfarande mycket att se på rivieran. Oktober var den perfekta resetidpunkten, det var varmt men inte stekhett, och passligt med turister. Jag skulle aldrig klara av att vara där när det är över 40 grader.