31 juli 2024

Semestern rullar på

Semestern är nu inne på sin sista vecka. Vädret har tyvärr inte varit någon höjdare. Förra veckan lyckades jag ta mig till stranden tre dagar och simma. Första dagen var det varmt i luften men svinkallt i vattnet, skulle inte ha förvånat mig om isflak flutit förbi. Dagen efter hade vinden vänt och det var fantastiskt varmt i vattnet och tredje dagen likaså. På Storsand i Monäs handlar allt om vindriktningen.

Brorsan och min guddotter ger sig ut för tredje gången, vad gör man inte för sitt barn😏.
Annars har det mest sett ut så här. Varmt förvisso, men molnigt och regnigt. I går var det 31 svettiga grader i London och då föredrar jag nog 20 grader.
I fredags festade jag och föräldrarna till det med rökta räkor, köpta från en fiskbil på Nykarleby torg, vitt vin och ostpaj.
I lördags gjorde vi en liten "road trip" till Österö som ligger vid havet på väg mot Vasa. 
Det finns en grill vid hamnen som är känd för sina hamburgare men vi nöjde oss med glass.
På väg tillbaka stannade vi till vid Klemetsgårdarna i Maxmo för en kopp kaffe.
Gårdarna är tre till antalet och härstammar från 1700-talet och det är gratis att gå in i dem. I en gård fanns en utställning av gamla radioapparater och mobiltelefoner.
I måndags gjorde vi ännu en rundtur. Först åkte vi till Härmä där vi gick i några av de få butikerna där och sedan körde vi till Vörå och åt en sen men väldigt god lunch på restaurangen Tesses Cafe som ligger vid Riksåttan. 

I går blev det den här hälsosamma rätten till sen lunch, lax- och äggsallad med wasabidressing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...