16 augusti 2024

Moco Museum och uppfräschning

Härligt, äntligen fredag, veckans bästa dag! Vädret är också helt fantastiskt, med temperaturer på mellan 22 och 25 och ska så vara de närmaste 10 dagarna enligt väderleksprognosen.

I dag hade jag en lite ledigare dag, så på förmiddagen åkte jag in till centrala London för ett besök på det nyöppnade konstmuseet Moco Museum som ligger ett stenkast från Marble Arch tunnelbanestation.

Här visas modern och graffitikonst från många kända konstnärer, däribland Banksy, Damien Hirst, Jeff Koons, Yayoi Kusama, Andy Warhol och många andra. Museet har tre våningar av både tavlor, skulpturer och ljusinstallationer.

Jeff Koons
Damien Hirst, som är känd för att göra konstverk som provocerar
Yayoi Kusama, en japansk kvinnlig konstnär som specialicerat sig på målningar och skulpturer med prickar. Jag har sett ett antal av hennes utställningar under åren och gillar dem.
En annan installation av Damien Hirst med piller i ett sjukhusskåp av spegelglas.
Den här exakta replikan av en Porsche 911 S Coupe från 1975 har skulpterats av Daniel Arsham i glasfiber med inslag av blå kalcit och kvarts.
Andy Warhol känner väl alla till, här ett coolt självporträtt ...
... Men även ett porträtt av drottning Elisabeth. 
Det fanns även en tavla av Pablo Picasso. Han måste ha varit extremt produktiv för jag vet inte hur många verk jag sett av honom på olika museer runt om i världen.😏
Monica Bonvicini
Hebru Brantley
Den här skulpturen var lite kul, "David-19" av Francesco Filiberto Tonarelli.😏
Ett verk av en annan japansk konstnär som är känd för sin pop-art-stil, Takashi Murakami.
Här var det färgglatt. 
Naturligtvis var även graffitikonstnären Banksy representerad med flera konstverk. Hans konstverk är geniala och både allvarliga och komiska på en och samma gång.
Minns inte vem som gjort den här installationen men kunde inte hålla mig från att "spegla mig" i den😊
Det fanns även tavlor av Robbie Williams, känd sångare, låtskrivare och tidigare medlem i pojkbandet Take That.
Verk av Chris Levine som är känd för sin kreativa användning av ljus (och färg). Här en mängd tavlor av drottning Elizabeth II (hon verkar vara ett populärt objekt bland konstnärer😊)
Och Elton John.
På bottenvåningen finns främst olika installationer. Det här hjärtat var coolt. När man ställde sig framför installationen blev man avbildad inne i hjärtat. Här är det jag (i mörk färg) täckt av mobilen framför mig (därför ljus färg)😁
Ljusrum.

Om ni har vägarna förbi så rekommenderar jag verkligen ett besök, museet var helt fantastiskt! Det fanns mycket utrymme att röra sig och ta foton som inte skymdes av andra besökare.

I går besökte jag en skönhetssalong inte långt från mig för att fräscha upp huden lite efter sommaren. Jag valde en behandling som heter Microdermabration som syftar till att förbättra hudens kvalitet genom en skonsam men effektiv mekanisk exfoliering med hudslipningsmunstycke och mikrokristaller. Jag brukar exfoliera huden hemma då och då, men den är naturligtvis inte lika effektiv som när man går till en salong. Jag har gjort den här behandlingen tidigare men borde gå mer regelbundet.
Efter behandlingen tog jag tåget till North Sheen för att se på när Steve spelade Bowls-match. Det var en partävling och som tur var vann de sin match så jag åkte inte dit i onödan😊.

Köpte blåbär i veckan och såg att de odlats i Ukraina. Jag tror aldrig jag har sett ukrainskodlade bär tidigare i affärer och kände att jag gjorde en god gärning när jag köpte dem och därigenom stödde deras jordbruk. Annars köper jag aldrig bär som odlats längre bort än Europa. När det står att bären odlats i Sydamerika eller Sydafrika (på vintern) slutar jag köpa dem tills de blir mer lokala igen.
När hettan var som värst i början av veckan låg Busen mest så här, eller framför fläkten😏

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...