10 mars 2021

Optikerbesök och hemkört

God kväll, eller god natt får man väl säga till alla er som bor i Finland😊. Steve och jag har precis sett ett par avsnitt av Star Wars-serien Mandalorian och snart är det väl dags att gå och lägga sig. Det är inte många avsnitt kvar tills vi sett hela andra säsongen. 

Som de flesta onsdagar så blev det hemkörning till middag, och i kväll blev det libanesiskt: spett med grillad lammköttfärs och lammköttbullar. Mums.
Innan jag beställde middagen hann jag både med ett träningspass och ett besök hos optikern för mitt årliga ögontest. Vi har glaukom, eller grön starr, i släkten (som mycket annat verkar det som 😒) och då rekommenderas att man kollar upp ögonen varje år. 

När jag kom till optikern fick jag välja mellan två olika testpaket och jag tog det som inkluderade extra allt; vanlig syntest, ögontryck, synfältstest, bilder av ögonen etc. Jag räknade till 6 olika tester totalt. När det gäller ens hälsa ska man alltid ta det säkra före det osäkra.😏

Allt var som det skulle som tur var, förutom långsyntheten då😐. När undersökningen var klar fick jag reda på att jag bara behövde betala 35 pund istället för normala 60 pund. På grund av "släktfelet" så står nämligen NHS (nationella hälsovården) för specialtesterna vilket var en trevlig överraskning. Nu är det avklarat för ett år framåt.

I går fick jag min födelsedagspresent från mina föräldrar, drygt 2 veckor försenad, men bättre sent än aldrig.😊 Anna-Lena Lauren har varit finländsk utrikeskorrespondent i Ryssland i många år så det hon inte vet om landet är inte värt att veta. Jag ser fram emot att läsa den.
Ett annat paket som anlände i går var en pusselmatta. Den jag haft tidigare, av filttyg, slängde jag bort för flera år sedan då den drog till sig katthår som en magnet. Jag hoppas den här är enklare att hålla ren och mer motståndskraftig mot nyfikna katter.😊
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...