16 december 2021

Torsdag och en bostadsägares vedermödor

Hej på er!
I dag spenderades största delen av de ljusa timmarna i frisörstolen i Nykarleby. Skönt att få bort de torra topparna. Min hårkvalitet lämpar sig inte för långt hår så jag klipper alltid minst 5-6 centimeter så att håret just och just når axlarna. Jag fräschade också upp de utväxta slingorna, men valde en ljusare nyans  än vanligt. Jag har till all lycka inget grått hår, så det räcker att färga dem varje gång jag är i Finland, cirka var sjätte månad.😊

Efter frissan besökte jag ett par matvaruaffärer, Alko och den lokala fiskaffären som säljer underbart goda rökta räkor. Jag kom i grevens tid och fick de sista rökta räkorna, tillräckligt för mig och mina föräldrar. I morgon blir det fredagsmys😋
Steve ringde mig när jag satt i frisörstolen och berättade att behållaren ovanför huvudpannan hade spruckit. Han hade gått ut ett par timmar och när han kom hem hörde han ett högt tjutande tjud redan utanför lägenhetsdörren. Busen satt och tryckte i ett hörn, han hade säkert fått halvt hjärtslag när ljudet satte igång😏. 

När Steve kollade i vårt "pannrum" såg han att vattenånga trängde ut genom en tunn spricka på baksidan av den övre behållaren, därav ljudet. Han stängde av vattnet och gick in på en webbsajt där man kan lägga upp en begäran om rörmokarservice. Normalt brukar han vänta ett par dagar tills han får tillräckligt många erbjudande att välja mellan, men nu var det bråttom och han kontaktade den första som svarade.

Steve skickade ett foto av behållaren till rörmokaren och ett par timmar senare kom han ... på cykel med en ny behållare i lådan. Lokalt företagande som bäst😂
Rörmokaren berättade att sådana här behållare brukar hålla i max 10 år, vår hade hållit sedan huset byggdes, 1993. Nu får vi hoppas att den här håller i många år. Tur i oturen att det hände när Steve var hemma och inte åkt till sina föräldrar över jul.😛

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...