5 juli 2023

Minisemester i München, Tyskland – Dag 1–2

Hej på er. Nu har jag varit hemma ett par dagar och jobbat undan det som väntat på mig och det börjar väl bli dags att skriva ett par inlägg om minisemestern il München😏. Jag har varit till München en gång tidigare, för ca 20 år sedan, men då var det för en jobbintervju hos Siemens. De betalade både mitt flyg och hotell, men tyvärr blev de inget då företaget beslöt sig för att göra en omstrukturering i samma veva och det leder vanligtvis till att folk får gå, inte att man anställer fler. Hade den inte gjorts så hade jag kanske bott i München nu😊.

Min reskompis Hanna flög från Helsingfors och jag från London och vi träffades på flygfältet i München och så tog vi tåget in till stan.

Vi hade lyckats hitta ett förmånligt hotell bara ett stenkast från huvudtågstationen och alldeles i centrum. När vi började leta hotell visade det sig att alla som låg centralt var svindyra och vi bokade först ett som låg 1,5 km från centrum. Ett par veckor senare fick Hanna syn på det här och vi bokade om, ingen av oss hade någon större lust att behöva ta tåg, spårvagn eller tunnelbana varje gång vi skulle någonstans. Hotellet hette Hotel Condor och var väldigt rent och fint. Vi fick ett rum på första våningen, precis ovanför köket och frukostrummet. Jag tror inte vi sov längre än kl. 7 någon morgon eftersom vi väcktes av doften av nybakat bröd (trevligt) och av byggarbetet som pågick i huset bredvid (inte lika trevligt). Kl. 7 slängde de de första metallrören i marken och sen var det kört med sovandet. Det skulle nog ha varit tystare om vi inte varit tvugna att sova med öppet fönster på grund av värmen. Nå, vi fick i alla fall mycket gjort, synd bara att allt öppnade först kl 10😏.

Rummet ...
... och utsikten från vår balkong.
När vi packat upp det viktigaste tog vi en tur i gamla stan.

Frauenkirche med sina två gröna lökformade kupoler.
Det var inte den vackraste kyrkan jag sett, väldigt vitt och rent a la den lutheranska stilen😏
Nya rådhuset (Neues Rathaus) var dock en explosion av utsmyckningar.
Den har till och med ett dockspel som rör sig varje dag kl. 12.
När vi vandrat runt länge nog styrde vi kosan mot bryggeriet Hofbräuhaus som härstammar från 1500-talet. Vi hittade ett bord ute i deras ölträdgård och beställde en öl. Jag dricker i princip bara öl när jag är på resa och då ska den vara tillverkad lokalt.
Hanna gillar också öl😊
Själva ölstugan har plats för över 1 000 gäster.
Naturligtvis måste en ölstuga med självaktning ha sitt eget Oompah-band.
Vi åt middag på en restaurang i närheten av hotellet (allt låg i närheten av vårt hotell😉) som hette Schiller Bräu och som också bryggde sitt eget öl (ni kan skymta tankarna längst bak på fotot). Här åt vi nog resans bästa måltider.
Jag gillar när man kan beställa en "avsmakningsplatta".
Hanna gick lös på korvar och stekt sauerkraut.
Jag beställde stekt kycklingbröst med kantarellsås och dumplingar som såg ut som pasta. Det var så gott. När vi ätit klart gick vi tillbaka till hotellet, det hade varit en lång dag. Jag tror vi somnade redan vid nio😏
Följande dag var vi uppe med tuppen, eller före tuppen, för klockan var nog inte mer än halv 7. Vi hade dock sovit våra 8 timmar så det var inte svårt att stiga upp, speciellt inte när det vankades frukost.

Här fanns allt man kunde önska, massor av smörgåspålägg, färskt frukt och grönsaker, yoghurt, flingor, kokta ägg, äggröra och kokta tjocka korvar (vi befann ju oss trots allt i Tyskland😁 och kaffemaskin som gjorde olika typer av kaffe.
När vi ätit klart gick vi ut på stan och letade efter närmaste stoppet för Hop-on-hop-off-bussar. Bussarna började gå först kl. 10 så vi fick vänta en stund vid busshållplatsen. På andra sidan gatan såg vi den här turistgruppen som såg staden genom virtual reality-glasögon. Det såg väldigt komiskt ut när de tittade åt olika håll och såg saker som vi andra inte såg. Jag har testat sådana glasögon en gång och man glömmer snabbt bort att man inte ser sakerna på riktigt, allt känns fullständigt verkligt.
Jag gillar Hop-on-hop-off-bussar, det är det perfekta sättet att få en överblick över staden. Jag brukar inte hoppa av mitt under turen utan sitter med hela rundan. Ser man något intressant så kan man åka dit senare. Det fanns tre olika turer och Hanna och jag åkte dem alla, det tog tre timmar plus 30 minuter  när vi väntade på bussarna som skulle ta oss på nästa tur.
En tur passerade sommarslottet Nymphenburg som började byggas 1664.
Den bayerska flaggan vajar i vinden.
Vi passerade också Olympiaparken där man kunde se taket på den massiva olympiska hallen.
Lyxåk på Maximilianstrasse där alla lyxbutiker finns.
Efter att ha kuskat runt uppe på turistbussar i flera timmar med gassande kände vi oss torra i halsen och vi testade på ett annat bryggeris öl, nämligen Augustiner-Bräu. Vi åt också en sen lunch men den var inte sådär jättegod.
Ölstugan var massiv.
Efter lunchen beslöt vi oss för att besöka Englischer Garten, engelska trädgården.
Genom den stora trädgården fanns ett vattendrag med starka strömmar. Det var en varm dag och det såg så härligt ut när människor snabbt gled förbi i strömmarna. Hade vi haft bikini med oss hade vi gjort samma sak.
I mitten av parken fanns en kinesisk pagoda och bredvid den en jättestor ölträdgård (alla ölträdgårdar som vi besökte i München var jättestora). Vi köpte var sin öl och satt och njöt i skuggan.
När vi druckit upp unnade vi oss en cykeltaxi tillbaka till början av parken. Medan killen cyklade berättade han lite om München och ställen som vi passerade, en perfekt liten guidad tur😊
Vid ingången till parken upptäckte vi ett gäng surfare som utnyttjade den forsande delen av vattendraget som gick in i parken. Jag hade tidigare sett folk med surfbrädor i stan och undrat, vi befann ju oss väldigt långt från någon strand. Nu fick jag svaret. De var väldigt skickliga och vi stod länge och tittade.
Vi åt middag på ännu ett bryggeri, nämligen Löwenbräukeller som stått på samma plats sedan 1882. På väg mot bryggeriet passerade vi det här resebolaget och jag kunde inte låta bli att ta foto av namnet, Persepolis, eller Rövpolis på svenska. Ibland är man lättroad😂
Löwenbräukellers maffiga byggnad.
Vi satte oss i deras ölträdgård för det var för varmt inomhus.
Naturligtvis var alla servitörer klädda i Lederhosen eller Dirndl-klänning, som på nästan alla bryggeriers serveringar som vi besökte.
Det fanns ett Oompah-band även här.
Det blev råbiff till middag. Jag hann med två under resan och båda på samma ställe.
Hanna beställde en bricka med olika korvar och ostar.
Insidan.
Det var vad vi hann med de två första dagarna, mer kommer i morgon.