24 april 2017

Bussresa i Cotswolds

Igår lekte jag och tre kompisar turister och tog en turistbuss med guide runt vackra Cotswolds. Kl. 8 på morgonen, gäsp, avgick bussen från Victoria Coach Station och resan kunde börja.

Efter ett par timmars bussresa medan guiden berättade om allt vi passerade anlände vi till första stoppet av fyra, den fina byn Burford. Där fick vi en timme på oss att promenera runt och beundra de gamla byggnaderna i Cotswolds-sten.
Den här butiken sålde borstar för alla tänkbara behov:-)
När alla satt sig i bussen igen körde vi vidare i 20 minuter tills vi kom till nästa stopp, Bibury där vi också skulle äta lunch på Swan Hotel, ett sk. coach inn (ungefär resandehotell på svenska), som härstammar från 1600-talet. Först gick vi dock omkring och beundrade de otroligt mysiga och GAMLA stugorna. Hela byn andas historia.
Jag gillade hur de format smöret på restaurangen, som toppen av stenmurar som man såg överallt.
Byn ståtar med sin egen forellodling som låg tvärs över gatan från hotellet och det var ett självklart lunchval. Vi fick var sin helstekt forell som var hur god som helst.
Rapsfälten lyste gula överallt men vi fick lära oss att raps utarmar jorden helt. Om man beslutar sig för att börja odla något annat måste man gödsla marken för att något ska kunna växa. Inte den mest miljövänliga växten med andra ord och så säger vegetarianer att vegetarismen är såååå bra för miljön, bull säger jag. Raps är nog inte den enda växten som utarmar jorden.
Det tredje stoppet på vår Cotswolds-rundtur var Bourton-on-the-water, eller Cotswolds Venedig. Staden var väldigt pitoresk men det fanns väldigt mycket turister där och när vi pliktskyldigt vandrat runt alla små gator satte vi oss på en pub. Det finns en gräns för hur mycket man orkar se under en dag:-)
Vårt sista stopp på resan var Stow-on-the-Wold som ligger över 200 m över havet och är Cotswolds högsta punkt:-)
Vi gick runt lite och sedan satte vi oss för var sin drink på det äldsta "innet" i England, The Porch House, och som lär härstamma från 947 eKr. Inte illa.
Kl. 18.30 var vi tillbaka i London igen, trötta men nöjda med dagen. Det är verkligen ingen semester att turista:-) Vi hade väldigt tur med vädret, soligt mest hela tiden, och den kvinnliga guiden kunnig. Ibland kan det vara skönt att låta sig skyfflas runt som lemlar av en guide som tar hand om allt.

1. Din oerhört negativa syn på att vi uppmuntras att inte äta kött varje dag börjar bli tröttsam och det känns som att du griper efter halmstrån för att hitta rent ut sagt löjliga orsaker till varför grönsaker är minst lika dåliga för vår planet som vår hysteriska köttkonsumption. Du behöver absolut inte bli vegetarian men att kunna lämna bort kött någon enstaka dag i veckan kan inte vara omöjligt och din attityd och tendens att bitskt försvara din diet är inte så charmig. Du måste inte alltid ha rätt eller försöka skuffa undan skuld på andra. Dessutom så vet nog väldigt många att just rapsolja, palmolja o.d. är av de sämsta man kan välja.

1. Haha, jag har väntat på att någon stött militant vegetarian skulle höra av sig:-D Jag tycker att det är precis lika tröttsamt att hela tiden höra att vi ska äta mer grönsaker och mindre kött och helst bli vegetarianer hela bunten. Istället för att gå omkring med skygglappar och att inte vilja ta in fakta om att jordbruk inte är så bra för miljön som du inbillar dig, skulle du kanske öppna dig för att verkligenheten ser annorlunda ut än hur du ser den. Vem är det nu som försöker bitskt försvara sin diet eller alltid ha rätt?! Naiv kan man vara som barn, då är det till och med lite gulligt, men när man blir vuxen borde man ha lärt sig vikten av fakta och var och hur man hittar det och att allt inte är svart och vitt. Jag tänker inte ändra hur jag äter för att några kolhydratstinna skogsmullar har fått för sig att de minsann vet hur allt hänger ihop. Jag äter grönsaker varje dag men som tillbehör och tänker aldrig ändra på det. Jag har inget intresse av att drabbas av bristsjukdomar längre fram i livet, eller stoppa i mig 20 tabletter kosttillskott per dag för att förhoppningsvis undvika dem. Ha en skön helg, hoppas du vaknar på en bättre sida av sängen imorgon:-)