21 april 2017

Musikaler, teater och god mat

Äntligen fredag och jag börjar så småning om sätta punkt för den här arbetsveckan ... hoppas det inte kommer några fler förfrågningar för jag är redan fullbokad mer eller mindre till nästa onsdag.

I onsdags förflyttades farsan till Vasa Centralsjukhus för rehabilitering så nu är han mer eller mindre på hemmaplan. Där kan majoriteten svenska och ofta dialekt. Ambulanstaxin körde non-stop från Åbo till Vasa och fyra timmar senare var farsan och morsan (som bett om att få följa med) framme. Läkarna har nu tagit bort den sista av epilepsimedicinen så nu får man hoppas att närminnet också återhämtar sig helt, ofta en biverkning av epilepsimedicin eftersom medicinens uppgift är att dämpa de elektriska impulserna i hjärnan som styr allt som sker i kroppen så att de inte är lika snabba/starka för att förhindra nya anfall. Det är otroligt hur en större operation kan påverka hela kroppen, från topp till tå, det berättade inte läkarna innan operationen. Vad skulle man gjort utan google?! ... säkert gripits av panik. Det går framåt iallafall och det är huvudsaken:-)

Lite om vad jag har sysslat med i London den senaste veckan, förutom att jobba och gå på gym.

Igår var vi ett litet gäng som åt middag på den berömda fiskkocken Rick Steins första restaurang i London som ligger i Barnes som inte är alltför långt från Wandsworth.
Vi fick ett helt fantastiskt bord med utsikt mot Themsen.
Eftersom Rick Steins specialitet är fiskrätter så var valet enkelt. Jag började med musslor i smörig sås. Som smörfantast så var det en sås i min smak, det enda minuset var att kocken varit lite för ivrig med saltkaret:-)
Till huvudrätt beställde jag hälleflundra med dill, morötter och selleri samt grönkål istället för potatis. Såsen var fantastiskt god, skulle ha kunnat slicka tallriken ren:-). Trots att Rick Stein är en kändiskock så var inte priset alltför hutlöst utan helt ok faktiskt, och vinet var billigare än i många kedjerestauranger. Hit vill jag åka igen.
I onsdags var Carina och jag på en liten annorlunda musikal på en pub i Angel. Det enda jag visste om musikalen när Carina bokade biljetter dagen var att den hette Adam & Eve ... and Steve. Redan titeln gjorde ju att jag måste gå och se den. Först trodde jag att det skulle vara ett triangeldrama där Adam och Steve tävlade om Eve men när jag såg att 90 % av publiken var homosexuella män så förstod jag att så nog inte var tillfället:-D. Det slutade med att Eve tillslut fick Adam och Steve mötte en kille som hette Bruce på en dajtingsite och åkte till Brighton som är en populär stad bland homosexuella:-). Det var en riktigt bra musikal och man fick många goda skratt:-)
Eden
Innan jag åkte till Finland var Carina och jag på en annan teatershow, den här gången en improvisationsmusikal. Här fick publiken föreslå vad musikalen skulle handla om och vilka musikaler som låtarna skulle basera sig på (t.ex. Chicago, Book of Mormon osv.). Tyvärr hade deras senaste musikaler handlat om antingen Brexit eller Trump så nu bad de om ett annat ämne (jag skulle gärna ha sett båda:-). Tillslut fick den titeln "Love in isle 5 at Tesco", dvs kärlek i gång 5 på Tesco (englands motsvarighet till Prisma och Ica). Den här showen hålls några gånger i månaden och man kan lätt se den hur ofta som helst eftersom innehåller varierar enligt publikens förslag. Och som allt i London så håller showen mycket hög kvalitet. En kille som satt på första rad hade sett showen 42! gånger. Snacka om hängivenhet:-)
Ikväll blir det ännu en show men jag är inte helt på det klara vad den handlar om:-) Jag tror det är en komedi som utspelas på en bröllopsmottagning, tror det var prins Williams och Kates bröllop. Det ingår också mat. Carina är bra på att hitta galna teatershower och upplevelser och jag är inte den som säger nej:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...