10 augusti 2018

Regn och sol och goda middagar

Glad fredag på er ... och lördag, hann inte få inlägget färdigt igår😊

För mig har det känts som fredag hela veckan och jag har fått kämpa hårt för att hålla koll på mina deadliner😐.

Tisdag kväll kom min kompis Ulrika till London och bodde hos oss på tisdag och torsdag. Onsdag tillbringade hon hos en annan kompis i London. Steve och jag mötte henne för väldigt förmånlig och god thaimat på puben Hop Pole här i Wandsworth.

Den här gången åt jag en fräsch och god Tom Yam-soppa med kyckling till förrätt ...
Och wokat nötkött och grönsaker till huvudrätt samt ytterligare wokade grönsaker till sidorätt (eftersom jag ju inte äter ris).
Onsdag morgon åkte Ulrika iväg tidigt då hon skulle träffa sin kompis på frukost inne i stan. Jag jobbade och tränade och på väg hem från gymmet besökte jag skoaffären Office där jag hittade ett par sandaler. Jag har sett att den här stilen har funnits på var och varannans fötter de senaste åren och nu finns de på mina ... jag är verkligen inte först på nya trender😊
Busen fick skolådan men konstaterade efter en provsittning att den var för liten, han var inte glad😾
På onsdag kväll kom Cecilia över till Wandsworth och vi åt gott på den franska restaurangen L'affaire. Vi började dock med ett par Margaritas eftersom det var Happy Hour. Jag har druckit många Margaritas men här får man en av de bästa, det är inte sötsliskiga som på så många andra ställen, utan sura och fräscha.
Till förrätt valde jag som vanligt deras fritterade bläckfiskringar med paprikadipp. Jag äter vanligtvis inte något som är fritterat men de här har bara ett tunt skikt och tar inte över smaken av bläckfisk.
Till huvudrätt valde vi båda en jättegod havsabborre med kronärtskocka, pestosås och någon tomatblandning
Efter middagen gick vi till en "nygammal" pub i närheten som genomgått ansiktslyftning och namnbyte och heter nu King's Arms. Det som imponerade mig mest var deras "beer garden". Jag hade faktiskt aldrig varit i pubens "beer garden" tidigare, visste inte ens att de hade en, men den här var fantastisk! Den var stor och sträckte sig längs hela kvarteret på baksidan av olika take away-restauranger och andra småaffärer. Hit blir det absolut fler besök, speciellt medan man kan sitta ute.
Torsdag morgon besökte jag min läkare för att kolla upp mina födelsemärken (alla borde göra en check varje år, vare sig man solat eller inte). Jag ville också reda ut orsaken till min "dimmiga" känsla de senaste tre veckorna och en plötslig långsynthet som kommer och går. Först misstänkte jag vätskebrist eftersom jag är dålig på att dricka och sommaren ju varit jättevarm, Det blev bättre när jag började tvinga i mig vatten men inte helt, speciellt när jag sitter på tåget eller i bil och träden susar förbi, då känns det som om hjärnan inte hinner med. Jag försöker dock ignorera faktum att jag kanske håller på att bli långsynt ... jag har ju åldern inne men har hittills klarat mig från glasögon och det skulle gärna får fortsätta så ännu några år.😕😊

Jag gillar verkligen min läkare, han är alltid glad, är fantastiskt bra på att lyssna och vill verkligen lösa eventuella "problem" som man kan ha. Det första han sa när han såg mig i torsdags var "Hi, I have not seen you for a while!" och gav mig ett brett leende. Jag hade svårt att hålla mig för skratt när jag hörde på hans kommentar, i läkarvärlden är det väl ett bra tecken när man inte ser sina patienter så ofta😀.

Min läkare kollade först mina födelsemärken och hittade inte något onormalt, men eftersom jag har ganska många (de har blivit fler med åldern) så frågade han om jag hört talas om något som heter födelsemärkesfotografering ... eller något liknande. Det går ut på att man tar bilder av födelsemärken som man laddar upp i ett datorprogram och så kollar programmet bland annat storleken på dem (tror jag det var). Dessa kontroller erbjuds inte av NHS, utan man måste gå till en privat klinik och betala själv (140+ pund) ... såvida man inte får en remiss av sin läkare. Min läkare tyckte inte att jag skulle behöva betala för det så han gick in på klinikens webbsida och bläddrade igenom deras lista med skäl för att man ska få en remiss tills han hittade ett som jag kunde uppge, så nu ska jag dit i oktober:-). Jag kollar hellre upp saker en gång för mycket än för lite.

När det kom till min "dimma" så funderade han på om det kunde bero på en inflammation i örat, vilket man kan få när man simmar och något som jag gjorde nästan varje dag under semestern. Ena örat var helt ok men i andra örat såg han en liten rodnad. Han skrev ut en sprej som jag ska spreja två gånger om dagen i båda öronen (så nu är jag halvt döv också av sprejen😉). Han skrev också ut en en remiss för blodprov ifall det skulle vara något annat. Han bryr sig verkligen.

Torsdag eftermiddag kom Ulrika tillbaka från sin kompis och vi inledde kvällen med middag på puben The Alma. Deras mat är helt fantastisk. De uppdaterar dessutom sin meny ofta vilket gör att man aldrig blir uttråkad.
Jag valde biff- och rödbetscarpaccio med blomkålspure och krasse till förrätt ...
och deras dagens rätt som var stekt kummel med räkor, spenat, ugnsbakade betor (istället för potatis) och en fantastisk grädd- och champinjonsås. Maten fullkomligen smälte i munnen.
Efter middagen gick vi över Wandsworth Bridge till fuskstranden Neverland Beach. Vädret bjöd verkligen inte in till något strandbesök men eftersom vi redan köpt biljetter så trotsade vi de gråa och hotande molnen och gick dit. Turligt nog var största delen av stranden övertäckt av tak:-).
Aperol Spritz är den perfekta sommardrinken😋
Vi hann sitta på var sin blå strandstol i ca 30 minuter innan det började regna😕
Vi avslutade även den här kvällen på King's Arms, men eftersom det envist fortsatte att regna och alla hyddor i "beer garden" var upptagna så fick vi hålla oss inne i puben.

På fredag hann vi både med en engelsk frukost på vårt lokala cafe och en runda på Westfield shoppingcenter i Shepherd's Bush innan det var dags för Ulrika att åka hem igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...