22 juli 2019

Semestern hittills

Nu har en vecka gått av min jobbsemester och sommarvärmen har äntligen anlänt.

I går åkte min ena brorsa Owe, min guddotter och jag åkte Storsand som är vår lokala sandstrand och njöt ett par tre timmar, vi till och med simmade. När vinden ligger rätt tar det inte många dagar innan vattnet värms upp. Det är verkligen inte många förunnade att ha en 3 km lång sandstrand i hembyn😍
Vi har också hunnit köpa och äta ekologiskt griskött från Skogsjö Gård i Vexala. De säljer också egen prisbelönta korv med olika spännande smaker.
Jag gillar att shoppa mat i Finland, utbudet är sååå mycket större än i England, speciellt kött, fisk, grönsaks och yoghurtutbudet.
Det har blivit tradition att jag tar med mig ett par flaskor engelskt bubbel varje gång jag åker hem som vi sedan firar in semestern med.
Elvis är lika tjock, och söt, som vanligt😻
Det här "rågvinet" hittade jag på alko. Det var en sån underlig kombination att jag bara måste köpa en flaska. Det smakade rågöl med en lätt touch av gin eftersom det lagrats i Kyrö Distilleriets gintunnor. Det innehöll hela 10,1 % alkohol så det var kanske därför det kallades vin för någon vinsmak känder jag inte.😏
I lördags var det öppen dag på vår lokala bybutik, Monäsboden, den enda bybutiken kvar i Nykarleby kommun. Man ska stödja lokal affärsverksamhet, speciellt när alternativet är att köra över 20 km en väg för att handla mat och bensin, det blir dyr mat och dyra bensindroppar. Förutom olika stånd så anordnades "traktorrally", sånt får man endast uppleva på landsbygden😊
I dag har vi haft vår årliga släktträff från morsans sida men mer om det i mitt nästa inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...