22 november 2019

7 dagar i rekordfart

Trevlig fredag på er! Såg att mitt senaste inlägg var från förra fredagen men jag jobbar på ett stort översättningsprojekt just nu som tar all min datortid. Megaprojektet jag gör är att översätta och korrläsa reseguider men det är ett projekt helt i min smak, resetokig som jag är, och känns inte lika "betungande" som t.ex. en 100 sidor lång bruksanvisning om slambrunnstömmare😊.

I dag tog jag dock ledigt under några timmar på eftermiddagen och åkte in till finska kyrkans julbasar i Rotherhite. Där var det proppat som vanligt trots att klockan bara var lite över 1. Shoppingen är dock mycket bättre arrangerad än i svenska kyrkan där de har olika stånd och man betalar vid varje stånd. Tar evighet. Här får man en blå shoppingkorg i näven och så går man runt och plockar på sig det man ska och betalar i kassan. Jag köpte inte så mycket, godis till Steve och en påse renskav till mig. Jag firar ju julen i Finland som vanligt så behöver inget för julen. Steve gillar finländsk choklad och han åt genast upp 6-packen med Brunbergs chokladkyssar😊. Jag tycker att det inte finns något som slår finländsk choklad, inte belgisk, inte svensk och absolut inte engelsk.
Jag tog också en liten matpaus och åt en grillad korv i all sin enkelhet. De säljer också andra rätter men den här var den mest lågkolhydratiga.
När jag var klar på finska kyrkan (jag betjänades av själva prästen i kassan:-)) gick jag vidare till norska kyrkan som ligger nästan vägg i vägg. Här har jag aldrig hittat nått, speciellt inte i matväg och deras utbud är mycket mindre. Jag såg att de sålde "pinnekött", som är deras "julkött", i "restaurangen" på utsidan men är ingen fan av lamm.
Deras kyrka är finare än den finska dock.
På gatan utanför finska och norska kyrkan anordnas nuförtiden en julmarknad som säljer olika matvaror och handarbeten. Jag var dock nöjd med min shopping på finska kyrkan och när jag gått genom marknaden så tog jag Overground-tåget tillbaka. Nu sitter jag och dricker egengjord lågkolhydratglögg och Steve åkte till sin bowls-klubb för att registrera sig till nästa års tävlingar.
Trots mycket jobb så har jag stuckit ut näsan genom dörren en gång den här veckan, förutom för mina besök till gymmet, och då för att gå på en Skavlan-inspelning i onsdags.
Eftersom onsdagsinspelningarna visas på fredag samma vecka så fick man ta in sin mobil och fota, förutom när de spelade in förstås. Det som alltid slår mig när jag är på dessa inspelningar är hur bra engelsmän är på att prata. De stakar eller upprepar sig aldrig utan är alltid otroligt avslappande och naturliga. Det känns som om de alltid deltagit i talkshower. Jag blir alltid lika imponerad, jag skulle stamma, babbla på om oväsentligheter och upprepa mig 10 gånger.
Från "glamour" till vardagen, här ett tips på vad jag åt i veckan, färdiga köttbullar från IKEA med vitkålsmos. Det tog ett år eller så från att jag läste om vitkålsmos första gången innan jag provade det men "my gaaad" så gott det är!
I måndags anlände mitt soffbord, men så här långt har jag kommit i monteringen😐. Jag har helt enkelt inte haft tid pga jobb. Steve och jag kom överrens om att vi ska montera det tillsammans på söndag.
Och veckans Busen då. Hur gullig ser han inte ut här med sin tassplacering😻

xxx

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...