30 november 2019

Glad lillajul

Så är snart vinterns bästa månad här, december. I dag var det städdags och när det var klart så satte jag fram alla mina julgrejer, jag klädde till och med minigranen jag köpt med glitter😊
Till lunch och middag blev det räk- och laxpasta med saffran. "Pastan" var naturligtvis kolhydratfri.
I går inleddes "Black Friday" när de flesta affärer har rea. Jag brukar inte låta mig påverkas av sådana kampanjer utan köper när jag behöver något. Den här gången hade jag dock siktat in mig på några plagg, bland annat några i klädsammarbetet med Marimekko och japanska Uniqlo som kom ut i går. Jag hade siktet ställt på en ny lång vinterkappa, den jag har nu köpte jag för över 5 år sedan. Marimekkos långa var dock lite för vid men jag kom hem med den här i stället i Marimekkos kännskapa mönster, perfekt under lite mindre kalla dagar.

Jag köpe också en mossgrön lång sammetskjol (ser svart ut här) på Gap som jag gått och kikat på i en månad. Ibland lönar det sig att ha is i magen.
I går firade vi in den kommande helgen tillsammans med Cecila och Björn med middag på det argentinska stekhuset La Plata i Mortlake. Steve gick "all in" och beställde en 500 gram rumpstek. Han hade sparat sig hela dagen och varken ätit frukost eller lunch. Han orkade äta sin stek, franska potatisarna och hälften av Cecilias.😊 Jag hade också sparat mig och inte ätit sedan frukost kl. 6 på morgonen. Gick hur bra som helst att fasta, man har ju att ta av😏
I torsdags träffade jag min tyska kompis Elmar för middag och drinkar. Han var i London för en veckans kurs och då passade vi på att få till en träff, Han bor vanligtvis utanför München men vi lärde känna varandra för mer än 15 år sedan när vi jobbade för samma företag i Helsingfors.

I onsdags var jag på bio med min kompis Angela. Vi såg den nya julfilmen Last Christmas med låtar av George Michael och Wham. Filmen var helt ok, men inte den bästa filmen jag sett. Emma Thompson var dock jättekul. Efter filmen gick vi till en pub i närheten för middag och några glas vin.
På tisdag, ja, det har varit en väldigt intensiv vecka😊, träffade jag min kompis Ivonne på restaurangen Archipelago nära Warren Street i London. Hit ska man åka om man vill prova lite ovanligare kött, som python, krokodil, zebra etc. Det var Ivonnes första besök till restaurangen och mitt tredje.
 Jag började med krokodilkött inlindat i vinblad som var mycket gott.
Till huvudrätt valde jag alpacka i bananblad. Vissa av rätterna har ganska roliga namn, den här hette "Peruvian jumper", dvs peruansk jumper😁 Ivonne valde känguruspett som hon älskade.
Ingen av oss brukar äta dessert men Ivonne ville testa en lite mer "vågad" rätt så vi beslöt oss för att dela på "Bushmannens kaviar" med fritterade karamellmjölmaskar, blinier, kokoskräm och vodkagele. Om ni gillar att prova något annorlunda så rekommenderar jag verkligen den här restaurangen. Restaurangens inredning är också lite kul. Och, om man inte känner sig så vågad så kan man också beställa kyckling eller stek😏
Andra saker jag ätit den här veckan var renskav med kålmos ...
och snackat på nötköttsbiltong (torkat kött), anksvålar (grymt goda) och svenska köttbullar. Jag tyckte att namnet på produkten var så kul att jag måste prova.
Förutom alla kvällsnöjen så har jag jobbat som en galning den här veckan. Jag skulle korrläsa en lång text men det blev så att jag hamnade att översätta en del av den också (4 översättare jobbade på texten samtidigt på grund av att den var mycket lång och kort deadline) då en av översättarna hade gjort sådant skitjobb. Så, plötsligt fick jag ca 15 000-2 0 000 ord att översätta utöver korrläsningen + alla andra projekt jag hade tackat ja till innan jag visste om allt extrajobb. Nå, nu är den inskickad och nya projekt på måndag.

Ha en trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...