27 februari 2020

Födelsedag på The Ritz

God kväll i stugorna. Steve är ute med sina kompisar som nästan varje vecka och Busen och jag myser hemma i stugvärmen. Det har varit riktigt kallt i dag, soligt men kallt. Jag drabbades av ett litet migränanfall mitt på dagen ... det är väl för att spänningen efter min födelsedag släppt😁. Anfallet gick dock över ganska snart. Jag har auramigrän så om jag genast tar en huvudvärkstablett så blir huvudvärken aldrig alltför för plågsam, oftast får jag ingen alls.

Jag tänkte jag skulle visa några bilder från tisdagens födelsemiddag på The Ritz tillsammans med Steve. Ni får ursäkta att bilderna är lite gula men ljuset var så svagt och gick lite i gult det också.

Restaurangen är inte alltför stor och stämningen är mysig. De flesta servitörerna bar frack och verkade komma från Italien. Vi hann knappt sätta oss innan vi blivit betjänades av 4 stycken som presenterade sig med namn, allt från Riccardo till Giuseppi. En av servitörerna var fransman och han var den mest formella av dem, han drog inte på munnen en gång under hela kvällen😏. Han var också den som berättade vad rätterna bestod av. Efteråt frågade Steve alltid vad han sa men jag hade förstått accenten lika lite som honom😊
Våra amuse bouche. Fråga mig inte vad det var men en av dem smakade lite getost. Gott dock.
Min förrätt var ankleverpate.
Till förrätt beställde jag två olika delar av lamm. Jag mindes att jag beställde lamm förra gången jag var på Ritz och tyckte den var mycket god, så även den här gången.
Det var intressant att titta på gästerna och följa betjäningen. Allt fungerade väldigt effektivvt.
Till och med handväskan fick sin egen pall. Fast när jag tänkter på det så erbjöds inte jag någon pall för min handväska, men så beställde vi inte från huvudmenyn heller utan en specialmeny😏.

Här får bordet bakom oss betjäning av 3 personer samtidigt😊
Om för- och huvudrätterna var små så tog de verkligen igen det med efterrätten, apelsinsouffle med glass. Den var massiv men fräsch, lätt och fluffig. Jag orkade bara äta häften men som tur är tycker Steve om sötsaker så han "förbarmade sig"😋
När jag bokade, i Steves namn, så förklarade vi att vi firade min 50-årsdag. Det innebär oftast att man får en liten extra godsak, och naturligtvis också här. Jag fick en bakelse som fyllts med grädde och färska jordgubbar.
När vi ätit vår middag och druckit ur den andra flaskan med vin (Steve fick "feeling" och insisterade på att vi skulle ta in en andra flaska som han betalade för, hur gulligt😍) så tog vi en Uber hem, jag hade ingen lust att stå och vänta på tågen.
Det var en riktigt trevlig dag. Jag skulle nog inte äta på sådana här ställen varje månad men då och då är det kul att äta på ställen som är lite utanför ens komfortzon och där man måste klä upp sig.

I morgon ska Steve ta ut mig på middag och då blir det lite mer avslappnad miljö, inget kostym- och slipstvång för män.😀

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...