11 augusti 2020

Superhetta och minisemester i Great Malvern

Hej på er! Sitter och svettas med fläkten på högsta hastighet. Även om den för tillfället bara fläktar varmluft så är det bättre än ingenting. Vi har haft över 30 grader sedan förra veckan och jag säger som min gyminstruktör sade i morse, att hon har aldrig längtat efter åska så mycket som hon gör nu. I morgon verkar det vara sista dagen med över 30 och på torsdag och fredag utlovas åska och regn och därefter kommer det äntligen att bli mer "normala" sensommartemperaturer på 25 grader och under.

Fredag till söndag var Steve och jag på minisemester till Great Malvern som är ett naturskönt område med höga backar/berg inte långt från gränsen till Wales. Tyvärr var det 30 grader där också vilket gjorde att vi inte kunde testa någon av deras vandringsleder.
Efter en tågresa på 2 timmar och 20 minuter kom vi äntligen fram till Great Malvern. Från tågstationen var det en 20 minuters promenad i uppförsbacke tills vi äntligen kom fram till vårt ...
mysiga Abbey Hotel. Enligt en skylt på väggen så bodde den tidigare etiopiska kejsaren Haile Selassie ofta där när han hälsade på ett av sina barn som studerade i närheten.
Genast vi kom till vårt rum så däckade vi framför fläkten en bra stund.
Vi kunde absolut inte klaga på utsikten från vårt rum. Ett minus var dock att vi inte kunde öppna fönstret mer än 1 cm för att släppa in sval luft på natten. Det var svalare i korridoren och andra allmänna utrymmen än i vårt rum.😐
I hotellerbjudandet jag tog ingick även två flaskor rödvin (en flaska per natt). Rödvin och 30 graders värme är inte alltid den ultimata kombinationen men jag drack iallafall ett par glas och så tog vi resten hem. Det var riktigt gott👍
När vi tagit var sin svalkande dusch så promenerade vi runt i den lilla staden som ligger på en bergssluttning. Utsikten mot "låglandet" var betagande. Great Malvern är en tidigare spastad men nu tror jag den är mer känd för sina bergsvandringsleder. Tyvärr inbjuder 30+ grader inte till några krävande vandringar.
Vårt hotell låg alldeles bredvid den här massiva klosterkyrkan.
På grund av coronapandemin är utbudet av sittplatser för tillfället mindre på pubar och restauranger, men jag fick tips på puben The Bluebell Inn från en av mina kompisar som tidigare bott i Malvern. Puben hade en stor trädgård med många sittplatser så vi satte oss där.

I trädgården fanns också det här massiva päronträdet fullt av päron. Jag trodde inte att päronträd kunde bli så här stora.
Steve hade varit sugen på Fish & Chips hela dagen och han gick inte därifrån besviken eller hungrig😊
Jag beställde också fisk som bland annat kom med bacon, friterad grönkål och morötter. Jag beställde även friterade halloumipinnar till då jag inte tänkte äta den krossade potatisen.
Utsikten mot vårt hotell och kyrkan några gator upp.
På lördagen tog vi bussen till Worcester som är "huvudstaden" i länet Worcestershire där vi strövade runt i några timmar i värmen, en fin stad.

På kvällen åt vi middag på en nepalesisk restaurang. Vi hade tänkt äta på en pub den här kvällen också men det var typ 1 timmes väntetid i alla.

99 gånger av 100 så beställer jag lammkebab till förrätt.
Till huvudrätt valde jag en nepalesisk kycklingrätt och sidorätt med paneerost och spenat. Efter middagen rullade vi tillbaka mot hotellet. Det är ingen skillnad hur lite curry man äter, man är alltid proppmätt när man lämnar en curryrestaurang.
Innan vi gick och lade oss tog vi var sin drink i en bar alldeles bredvid hotellet. Det var så skönt att sitta utomhus i den ljumma kvällen.
Min frukost på hotellet varje morgon plus kaffe. På grund av coronasituationen så fanns det tyvärr ingen buffe utan vi måste beställa från en lite begränsad meny. Alla servitörer bar också plastskärmar framför ansiktet så det var lite svårt att höra vad de sa😷.
Ett par timmar efter frukosten checkade vi ut och tog tåget tillbaka till svettiga London. Någon som var glad att se oss var Busen, oj så han jamade och ibland nästan skällde som en hund😍