3 augusti 2020

Första veckan tillbaka i London

God kväll alla, hoppas ni har haft en trevlig måndag!

För mig blev det tidig väckning eftersom jag hade läkartid för borttagning av en "åldersvårta" som dök upp utan annan orsak än ålder för cirka ett år sedan. Förresten, vilket namn alltså, för tankarna till en gammal kärring med vårta på hakan😐. Min "vårta" satt dock på insidan av benet. Vanligtvis måste man betala själv för att ta bort vårtor eller födelsemärken som inte farliga utan främst kosmetiska. När jag besökte min läkare för flera månader sedan med förhoppning om att få en remiss för borttagning målade jag därför upp vårtan som väldigt besvärlig och att den bland annat skavde mot sömmen och blödde då och då (vilket den inte gjorde). Jag fick min remiss och när jag besökte hudläkaren bad jag henne även kolla upp en hudfärgad "prick" i ansiktet. Den var inte heller något farligt men hon sa att samtidigt som de tog bort min "vårta" kunde de ta ett prov av den också för säkerhetskull. Hellre safe than sorry.

Kl 9 i morse var jag på plats på sjukhuset och möttes av en läkare och två sjuksköterskor, mycket folk för små ingrepp😊. Läkaren hälsade på mig med ett Hyvää Päivä. Han berättade att han varit bekant med en finsk kvinna och lärt sig lite finska av henne😊.

Cirka 20 minuter senare var allt skuret, bränt och klart och jag kunde lämna med ett litet hudfärgat plåster under ögat och ett större på benen. Skönt att ha det gjort även om jag inte varit minsta nervös.

När jag var på väg ut från sjukhuset kom en fånge i handklovar med två fångvaktare in ... det är varierande klientel😏

Det var dagens aktivitet och jag tror jag fortsätter från förra tisdagen när jag åkte tillbaka till London och arbetar mig framåt i veckan.

Det är aldrig mycket ljud på Vanda flygfält men i tisdags var det tystare än vanligt. De flesta butikerna var stängda och resenärer satt mest och hängde vid sina gater.
Man måste bära ansiktsmask under hela flygresan, förutom när man äter och dricker. Jag hade uppgraderat mig till Business Class vilket innebar trerätters måltid och gratis alkohol så jag använde inte munskyddet många minuter under resan😋
Min kappsäck hade blivit våldsamt hanterad på vägen till Finland och ena handtaget hade rivits sönder. Eftersom resväskor är billigare här i London så fick kappsäcken duga tillbaka också, men jag tejpade det trasiga handtaget och de vassa kanterna för att varna bagagehanterarna. Det hjälpte föga😏
Gymmen har fått öppna igen, med vissa begränsningar och mindre klassutbud. Innan man ens släpps in på gymmet så måste man få febern mätt av någon i personalen och efter klassen så ska alla redskap torkas av med desinfektionsmedel.
Tejpa, tejpa.
I lördags hade Steve och jag bokat bord på en georgiansk restaurang här i Wandsworth men först gick vi till puben The Crane för ett par drinkar på deras takterass. Som jag njöt av att kunna gå på puben igen.
När vi kom till restaurangen var vi de enda gästerna där, under hela vårt besök. Det förvånar mig dock inte eftersom skyltarna utanför bara nämnde att de säljer pizza och hamburgare ... något som man till och med kan få på varje pub nuförtiden.😕

Vi beställde ett georgianskt vin som var riktigt gott!
Maten var också god, t.ex. dessa auberginskivor fyllda med valnötspasta
Steve beställde bröd fyllda med massor av ost som smälte i munnen.
Jag gillar kåldolmar så när jag såg att de hade dem på menyn var det inte svårt att välja.

Steve valde kyckling i grädd- och vitlökssås till förrätt som han tyckte var mycket god ... men tyvärr var känslan inte ömsesidig och han tillbringade största delen av natten med att ropa i porslinsluren😝. Han hade antagligen fått matförgiftning. Jag som ätit nöt- och griskött mådde prima. Så hett som det var förra veckan så är det inte förvånande om något inte förvarats så kallt som det borde.
När Steve låg och mådde dåligt ännu på söndag morgon så gick jag till gymmet för ännu ett pass av Body Pump. Det var verkligen tur att jag inte drabbades av magsjuka för på eftermiddagen skulle jag träffa min kompis Angela på lunch och drinkar. Vi började med sen lunch på en restaurang vid Themsen som hette Sams riverside. Här tog de också tempen på oss innan vi tilläts komma in.
Mmmm, min förrätt som var råbiff och som smälte i munnen.
Till huvudrätt blev det stekt kummel med grillad sallad. Jag måste säga att jag inte fattar vitsen med snabbgrillad sallad eller kål?!, den är i princip kall och rå när man får den på tallriken eftersom det inte finns en chans att den ska hinna mjukna på några minuter😒
Avstånd även när man tvättar händerna.
Efter lunchen gick vi till puben Blue Anchor som ligger alldeles bredvid Hammersmith Bridge. Vi lyckades knipa en sittplats och så satt och njöt av solen och goda drinkar som serverades direkt till bordet, inget ändlöst köande vid baren då man måste (bör) hålla avstånd. Jag drack årets Aperol Spritz, såå läskande.
Man kan inte precis påstå att folk stod 2 meter från varandra😏
Sådär, nu fick ni ett inlägg att bita i😀

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...