13 mars 2022

Promenad i Little Venice och annat

Hej på er! Kanske dags att skriva något igen.😊 Känns som om jag mest jobbat de senaste veckan men något intressant kanske jag kan skrapa ihop😏. Jag måste göra en seriös googling i något skede och boka lite teater- och andra föreställningar. Det är ju inte så att det inte finns något att göra här i stan, snarare för mycket och guldkornen försvinner i underhållningsflödet.

I dag har jag dock varit tämligen aktiv och knappt jobbat något alls😏. Morgonen började med ett gymbesök, först Body Pump följt av en ny klass som heter Sh'bam som är en dansklass till pop- och diskomusik. Svetten fullkomligen dröp av mig efteråt, hääärligt! Jag springer inte på nattklubb längre och då är det jättekul att kunna "dansa av sig" på gymmet, och till koreografi till och med.

Efter en snabb dusch och en halvtimmes vila tog jag tåget och tunnelbanan till Warwick Avenue där dagens London Walk med Little Venice-tema startade. Little Venice ligger alldeles vid Regent Canal.

Bredvid tunnelbanan låg den här gröna "taxibyggnaden" där förare av Londons svarta taxin kan få sig en kopp te och lite mat. De byggdes på 1800-talet och från att tidigare ha funnits hundratals av dem återstår nu endast ett tiotal. På 1800-talet fanns ju inga bilar, utan då använde man droskor och det var det som de svarta räckena runt stuga var till för, att binda fast hästarna. Dom är söta😊

Vi gick längs gator och kanalen medan guiden berättade om kända personer, främst artister, som bott i olika byggnader och flodbåtar. Då och då citerade han utdrag ur teaterpjäser som kändisen spelat i😊
Det här konstverket heter "Walking man, standing man". Statyerna såg väldigt verkliga ut.
I dag var vi 11 stycken. När jag anlände till mötesplatsen trodde jag att jag skulle vara ensam eftersom det regnade lätt, men så småningom anlände fler och regnet upphörde.
Den vågräta plattan nere på räcket användes för att rengöra skorna från hästskit innan man gick in. På 1800-talet höll Londonborna nämligen på att nästan drunkna i hästskit.😀 
Promenaden avslutades framför Alan Turings födelseplats. Turing lade en stor del av grunderna för dagens informations- och datorteknologi, samtidigt som många anser att han är fadern till området artificiell intelligens.
Nu har våren anlänt till London på allvar. Snart står de här träden i full blom överallt. Synd att de blommar så kort. 
I torsdags träffade jag ett par kompisar för middag på min favoritpub i Richmond WThe White Swan. De har en liten matsal på övervåningen som är väldigt mysig.
Kompisarna hade aldrig ätit på den här puben tidigare men de mmmm:ade och åååååh:ade när det åt så det var ett bra tecken.😊 Jag åt Scotch Egg till förrätt (kokt ägg inneslutet i köttfärs och friterat) ...
... och oxkind med kokta grönsaker till huvudrätt. Så otroligt gott.
Jag har också hunnit gå på bio och se den senaste Läderlappenfilmen. Den var nästan 3 timmar lång, 2 timmar skulle ha varit alldeles tillräckligt.😏

Det var den vecka det, få se vad jag hittar på nästa vecka, har inga stora planer än men de kan ju ändras😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...