20 oktober 2022

Promenad längs Regent’s Canal – Mile End till Limehouse och lördagens middag

Nej men om jag skulle berätta lite om förra helgen då😏. I går skickade jag äntligen in mitt megaprojekt som jag jobbat på i flera veckor så nu har jag äntligen tid över till annat, bland annat tänker jag ta fredag ledigt och gå på en guidad tur i Victoria and Albert museum.

Så, lördagens middag då som vi intog på den mexikanska restaurangen La Bodega Negra. Den ligger i en källare i Soho och lär vara en före detta bordell, därav neonskyltar som informerar om Adult Video och Peep Show på utsidan. Steve trodde att jag gick fel när jag öppnade dörren dit, men jag har varit dit tidigare så visste vad som dolde sig bakom den missledande skyltningen😄

Restaurangen är väldigt mysig med levande ljus på varje bord.

Menyn består främst av rätter som man ska dela ... vilket Steve och jag inte är så förtjusta i så vi valde våra egna.
Var, om inte på en mexikansk restaurang, får man den perfekta Margaritan😋
Matbilderna är tyvärr oskarpa då det var så mörkt och jag iddes inte använda blixt men de innehöll rå tonfisk med avocado, ceviche på havsabborre och fritterad bläckfisk. God mat men mätta blev vi inte. Jag brukar sällan bli det när jag äter fisk, särskilt som små portioner.
Rätterna måste ha varit mindre än vi trodde eller så var servicen snabb för 45 minuter senare hade vi ätit och betalat. Vi kände inte ens att vi hade stressat. Det måste ha varit personbästa för oss båda😂.

Eftersom jag lyckats få Steve över till den norra sidan av Themsen så ville jag inte åka hem ännu utan vi promenerade runt för att hitta en pub som inte var fullsmockad av folk. Det är inte det lättaste i turisttäta Soho och Covent Garden på en lördag. Steve mindes dock en pub han gått förbi någon gång som låg i en smal gränd och avsides från de värsta turistströmmarna.

Till slut kom vi fram till Nell Gwynne Tavern som inte ligger långt från Charing Cross-stationen alls.
Puben hade, som vi hoppades på, många lediga sittplatser så vi stannade på ett par drinkar.
På söndag hade jag bokat in mig på ännu en guidad London Walk. Vi möttes utanför tunnelbanestationen i Mile End i östra London. Jag har aldrig varit i det området tidigare så det var lite kul.

När alla deltagare anslutit sig började vi gå mot den del av Regent's Canal som mynnar ut i Themsen vid Limehouse. Jag har tidigare gått längs kanalen från Little Venice till Camden så den här sträckan var ny.
Vårt första stopp var en bro som kallas Green Bridge och som går över en vältrafikerad gata. Den är full av planteringar och träd och man skulle inte tro att det är en bro man går på.
Canary Wharf i bakgrunden
Sedan fortsatte vi mot kanalen och följde den tills vi kom till Limehouse och Themsen. Under promenaden berättade guiden intressant om kanalen och dess historia.

Vi passerade en mängd slussar.
Det här är en gasskorsten som tidigare släppte ut gas från avloppsledningen under marken.
Till slut kom vi fram till Limehouse basin dit man tidigare transporterade främst kol till London. Nu fanns där allsköns andra båtar.
Och så var vi framme vid Themsen. De två grå husen är inte kontor utan bostadshus ... som inga vanliga dödliga har råd att bo i😏 Det mittersta heter Newfoundland. Byggnaden har dock inte fått sitt namn efter den kanadensiska provinsen Newfoundland, utan av det faktum att man lyckades hitta en liten fläck i Canary Wharf som ingen ännu hade byggt på, typ "nyfunnen mark"😊
Den här statyn står i Themsen utanför puben The Grapes som skådespelaren Ian McKellen är hel- eller delägare av. När det är högvatten når vattnet henne till halsen och guiden berättade att det har skett både en och två gånger att folk ringt polisen när de trott att någon hållit på att drukna.
Puben från baksidan.
När promenaden var slut tog jag tunnelbanan till Waterloo från Canary Wharf och sedan tåget hem.
Här kan man inte undgå att se vad klockan är😏
Och så avslutar jag med en bild på Busen. Han har efter lång väntan fått hela två lådor och lite prasselpapper. Den mest rymliga lådan är inte den han ligger i😛