8 oktober 2022

Best of Blackfriars Walk och snigelfyllo

Trevlig lördag på er! Här skiner solen och temperaturen är nästan 20 grader. Jag borde väl gå på promenad men känner mig allmänt slapp efter mina två morgonpass på gymmet.

Såg dock den här snyggingen på en av mina promenader tidigare under veckan.

Jag har jobbat intensivt hela veckan men i går tog jag eftermiddagen ledig och åkte in till stadsdelen Blackfriars för en guidad tur i området och för att lära mig mer om dess gamla historia. Det finns några stadsdelar kvar som jag inte guidats i😊. Blackfriars fick sitt namn efter de svartklädda munkar (black friar - svart munk) som flyttade dit och byggde ett kloster där i slutet av 1200-talet. 

Den här gången var vi bara 4 deltagare men det tycker jag är helt ok.
Vi började med en snabb titt i den vackra och charmiga puben The Blackfriar som verkligen hade gått all in på  munktemat.😊
Insidan.
Vi passerade också ruinerna efter det gamla munkklostret. Det finns inte många delar kvar ...
men de hade till och med införlivats i en kontorsbyggnad. Det var säkert kravet för att huset skulle få byggas.
Jag tröttnar aldrig på dörrarna i gamla brittiska hus. Nuförtiden vet jag att det dekorerade fönstret ovanför dörren användes som "adress" innan man ännu inte använde husnummer. När man behövde skjuts hem gav man kusken ett kort med dekorationen så att han skulle hitta. Inte för att jag förstår hur han kunde hitta i alla fall, för det var säkert omöjligt att memorera alla dekorationer😏

De svarta plattorna på båda sidorna av dörren är ringklockor ...
En till kontoret (office) ...
och en till hushållspersonalen (housekeeping).
Det regnade ordentligt i går kväll, och när jag gick ut genom ytterdörren i morse såg jag som vanligt spår efter sniglar. De går ... eller kanske snarare hasar eller kryper ... aldrig den rakaste vägen, snarare som fyllon, men i går verkade en av sniglarna ha tappat det helt😂

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...