6 oktober 2022

London Walk och lite annat

Hej på er! Nej, om man skulle skriva ett litet inlägg då😊. Jag har jobbat intensivt hela veckan så det har inte blivit tid till mycket annat skrivande. I dag har jag dock klämt in både träning hemma och en entimmespromenad i det vackra vädret.

När jag närmade mig mitt hus efter promenaden möttes jag av värsta utryckningen på gatan framför med både ambulanser, polisbilar och brandbilar. En person låg på marken och fick första hjälpen av sjukvårdspersonal och en annan satt mot en vägg med ena byxbenet uppklippt. En bil stod snett på gatan så den var uppenbarligen en del av olyckan. När Steve kom hem från jobbet en timme senare hade brandkåren klippt upp taket på bilen för att få ut en person som satt fastklämd. Varken Steve eller jag kan förstå hur olyckan skett eftersom det är väldigt svårt att få upp någon fart på den delen av gatan, med både en stor korsning 20 meter bort, en skola och mängder av väggupp. Vi såg inget annat skadat fordon heller. Hoppas alla klarade sig utan större men i alla fall.

I går tog jag långlunch efter gymmet och tog bussen till en av mina favoritpubar, The Arab Boy, i Putney. Jag gillar verkligen maten här. Jag beställde in två "smårätter"; grillad kyckling med rotselleripuré och coleslaw (fortfarande med uppläggningsringen kvar😁) och stekt havsabborre, gurk-, dill- & fänkålssallad. Mums.
I söndags var jag på en guidad promenad i St James's Park, Mayfair och Soho. Promenaden hette "Scientists and Monsters Walk" och guidades av samma kille som runt Borough Market för ett par veckor sedan😊.

Innan promenaden hann jag med en iskaffe i Hyde Park. Vädret var alldeles underbart, 20 grader och sol.

Under promenaden fick vi svar på frågor som: Vem inspirerade Frankenstein? Var är Dr Jekyll och Mr Hydes hus? Varför lät Issac Newton avrätta 19 personer? Guiden berättade också om vetenskapsmännen som formade historien och de monster som de gav inspiration till.

Vi passerade också butiken där drottning Elizabeth köpte sin choklad.
Som vanligt fanns det deltagare av alla åldrar i gruppen, men den här gången också en väldigt söt hund som pinnade på bra med sina korta ben😍
Under promenaderna får man ofta tips på andra ställen att besöka, bland annat London Library. De har fört väldigt detaljerade register på vad deras besökare lånat, hur länge och i vilken ordningsföljd. Bland annat Bram Stoker, han som skrev Dracula, spenderade mycket tid på biblioteket när han gjorde bakgrundsforskning inför sin berömda bok. Han hade bland annat lånat många böcker om Rumänien och till och med tågtidtabeller över tåg från London till Rumänien. Tidigare erbjöd biblioteket gudade vandringar i byggnaden men de är tyvärr på paus för tillfället.
När turen var över kunde jag känna mig lite mer allmänbildad än ett par timmar tidigare.😊
 
På lördag åt Steve och jag middag på restaurangen L'Antipasto som ligger cirka 30 minuters bussresa från oss. Maten är alltid god där och servicen trevlig.

För mig blev det moszzarella-, tomat- och avocadosallad till förrätt och

Stekt havsruda med grönsaker till huvudrätt. Det skulle också finnas en smörsås där men den syntes och kändes knappt😏
Vi kom hem ganska tidigt och hann knappt sätta oss innan Busen började tigga godis genom att sätta fart på den gungande godismusen. Han är väldigt envis, och det blir lite som kinesisk tortyr när musen gungat fram och tillbaka på trägolvet i 20 minuter.

I onsdags morse slog han förresten rekord i att orsaka oss besvär. Innan klockan ens hunnit bli 10 hade han både spytt på mattan bredvid sängen och pinkat över kanten på kattlådan och gjort en stor pöl på golvet. Hur mycket vätska finns det i en katt egentligen?!😠

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...