20 april 2019

En dag i Richmond

Påskhälsningar från ett sommarvarmt London. Som jag njuter! Steve har nu åkt till sina föräldrar medan Busen och jag stannade hemma. Idag har jag tagit det riktigt lugnt, gått på min entimmesrunda med en ljudbok i öronen och sedan legat och solat i parken ett par timmar.

I går kom Mia hit och stannade över till i morse. När hon kom i går vid lunchtid så lämpade hon i princip bara av sig övernattningsväskan och så tog vi tåget till Richmond vilket tar ca 15 minuter.

Vår första programpunkt på agendan var lunch och vad kan vara bättre än att inta den vid Themsen. Det finns bara en pub som ligger vid floden i Richmond, The White Cross, och jag antog att vi inte skulle vara ensamma där. Vi hade dock tur och lyckades få två sittplatser vid ett bord där en ensam man satt och åt lunch. Engelsmän vill ofta inte tränga sig på och det var till fördel för oss. Jag gick helt enkelt fram till mannen och frågade om de 4 andra stolarna vid hans bord var lediga och han sa javisst, det var bara att sätta sig.😊
 Vi beställde var sitt glas vin och mat och så satt vi och åt och njöt (svettades) i solen.😎
 Jag åt en bacon- och getostsallad utan getost men med kyckling istället. Jag tycker att getost är något av det äckligaste som finns, som att äta svettiga sockor.
 När vi ätit klart såg vi att en turistbåt precis lade till vid bryggan utanför puben och vi gjorde ett impulsivt beslut att åka med den till Kingston och tillbaka. Vi har ju båda sett Richmond både en och 10 gånger så det var kul att komma ut på vattnet lite.
 Det var en helt underbar tur som tog 1 timme en väg.
 
 I Teddington så måste vi åka genom en sluss.
När vi kom till Kingston så fortsatte båten till Kew, men eftersom vi bara hade köpt biljett till Kingston så steg vi av och gick en runda längs Themsen en timme innan vi hoppade på båten igen för återfärd till Richmond. Den här gången fick vi åka en som drevs med skovelhjul.
Alla båtar har även utskänkningstillstånd, konstigt skulle det vara annars i det här landet😊, man kan njuta av både färden och ett glas vin eller en öl.
Det var verkligen underbart att glida fram på det lugna vattnet och samtidigt avundas ägarna av de vackra husen vid stranden.
 När vi kom tillbaka till Richmond va det, om möjligt,  ännu fler människor på stranden!
När vi stigit av tog vi bussen tillbaka till Wandsworth och åt middag (sjön suger😋) på den franska restaurangen LAffaire. Det var länge sedan jag var där senast så de hade hunnit byta meny vilket bara var kul. Mätta och belåtna gick vi sedan hem och satt och pratade några timmar och delade på en flaska vin.

Det var en fantastisk dag när allt föll på plats utan några större planer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...