2 februari 2022

Dagens kulturpromenad och förberedelse inför i morgon

Hej på er kända och okända vänner😊. Jag har precis ätit en middag bestående av gräddig burrata, tomat, italiensk korv och massor av pesto. Före det tog jag dock en coronatest inför morgondagens Graham Norton-show (obligatoriskt) som till all lycka var negativt. I morgon ska jag skiva ut biljetten, testresultatet och mitt vaccinationspass.

Jag har förresten noll förståelsen för dom som protesterar mot passet. Har man tagit sina sprutor så tar det 15 sekunder att ladda ner det till mobilen eller datorn (varifrån man skriver ut det). Vill man inte ta sprutorna eller tillhör de få som inte borde ta dem så får man väl ta ett covidtest, så mycket kan man väl göra för att inte riskera andras liv och hälsa. Man har nu gett över 10 miljarder doser i världen så det går inte att upprepa mantrat att det är "otestat" längre, vilket också är en lögn. Jag läste för ett par veckor sedan en artikel på BBC News att det finns bara 9 dödsfall i Storbritannien som med 100 % säkerhet direkt kan länkas till vaccinerna. En mycket liten risk med andra ord när man tänker på att över 52 miljoner britter, av 60 miljoner totalt, har fått första dosen och nästan lika många har tagit andra. Och ja, jag litar mer på en artikel på BBC som källgranskats än en obskyr video på YouTube eller en artikel, som när man börjar kolla vart den länkar, härstammar från någon högerextremistisk sajt.

Nå, nog om det. I går kom ett mejl från showen med en lista på gäster och det ser ut som en riktigt intressant inspelning med bl.a. Taron Egerton (spelade bland annat Elton John i filmen om honom), Courteney Cox (Monica i Vänner), Uma Thurman (främst känd från Kill Bill-filmerna), Minnie Driver (brittisk skådespelare) och ett par personer som jag inte kände igen.

I dag tog jag eftermiddagen ledig för ännu en London Walk, jag är igång nu😊. Dagens promenad hade titeln Old London och gick mellan St Paul's och Monument, inte ett stort avstånd med andra ord.
Vi hade en kunnig kvinna som guidade oss. Hon tog oss bland annat upp på taket till en shoppingcenter där man hade utsikt över en stor del av Londons ikoniska byggnader. Det finns också en bar och restaurang där som är öppen för alla. Perfekt för AW.
St Paul's Cathedral
London Eye till höger

The Shard (skärvan) som ligger ett stenkast från Borough Market. Jag rekommenderar ett besök till någon av restaurangerna där om ni vill äta middag med utsikt😃


Vi besökte också en kyrka i närheten som även fungerar som cafe. Det luktar ofta rökelse i kyrkorna här men nu möttes man av härlig kaffedoft när man steg in. Ett jättebra sätt att få in lite pengar till de annars inte så välbesökta kyrkorna. Man måste helt enkelt följa med tiden. Taket var förresten fantastiskt vackert.

I slutet av promenaden passerade vi den här mosaikkonsten med tema från när London "uppstod" ända till 2012 när drottningen firade sitt diamantjubileum. 
Vi slutade vid Monument-statyn 2,5 timmar senare, ganska exakt på platsen där branden i London startade 1666. Jag var tämligen trött i ryggen då (blir det när jag står för mycket), men oj så mycket man hann lära sig om den stadsdelen.😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...