11 juli 2022

I Monäs

Hej på er! Nu är jag äntligen i Monäs. Det blev lite stressigt i slutet av  resan och väskan fick jag inte med mig från Vanda, men den borde levereras med taxi i dag. Jag börjar bli van med att min väska inte följer med mig på resan, men hittills har hemkörningarna fungerat utan problem. Det blir så när man bara har mindre än 1 timmes transfer på Vanda.

Det har väl inte undgått någon om det rådande kaoset på flygterminalerna runt om i Europa, så jag såg till att vara på Heathrow tre timmar före avgång. Jag bävade för vad som skulle möta mig vid Finnairs incheckningsdisk (i julas var det hundra meter kö när jag kom fram i vad jag trodde var god tid). Jag trodde jag gått fel när jag kom fram och det var helt tomt vid Finnair-diskarna, förutom personalen. Det var bara att gå direkt fram och checka in. Lyx😊

När jag checkat in ställde jag mig i kön till säkerhetskontrollen som var aaaaningen längre😏. Den framskred tämligen snabbt och på ca 30 minuter var jag igenom.

När vi boardade såg jag till min glädje att de använde ett större plan med TV-skärm framför varje säte. De hade ett väldigt bra utbud med nya filmer och serier så resan gick snabbt. Tyvärr avgick vi en timme försenade på grund av att alla passagerare uppenbarligen inte läst informationen från Finnair eller nyheterna att de måste komma senast 2,5 timmar före avgång, och ännu inte hade kommit igenom säkerhetskontrollen när flyget skulle ha avgått😠. Det var ocskå tydligen tillräckligt många försenade passagerare för att flyget skulle vänta. Jag hade bara 50 minuters transfertid till Vasa-flyget så det kändes minst sagt hopplöst och jag såg framför mig att jag skulle tvingas sova på hotell.

Precis innan vi landade i Helsingfors informerades jag dock om vilka flyg som skulle vänta på oss och vilka det var kört för och som tur var hade Vasa-flyget bestämt sig för att vänta.

Jag satt naturligtvis nästan längst bak, och när jag äääntligen lämnat planet blev det språngmarch mellan människor fram till passkontrollen. Jag gick till passmaskinkön som visade sig vara uurlångsam, och det hjälpte inte att jag först använde mitt brittiska pass av misstag (eftersom GB inte längre är med i EU så måste man gå till en riktig kontrollör). När jag upptäckte misstaget provade jag med mitt finländska pass och då kom jag igenom efter ytterligare 5 minuter. Suck.

Jag spurtade vidare och kom fram till gaten med andan i halsen och svetten rinnande. Det är säkert 300 meter (känns som 1 km) mellan de båda gaterna så det är ingen kort springtur. Kvinnan som väntade vid incheckningsdisken frågade om jag kom från London-flyget och när jag sa ja så lade hon handen på min arm, log och sa att nu kan jag slappna av😁. Jag satte mig i bussen med några andra sena passagerare och cirka 10 minuter senare kördes vi till flyget. När jag steg i flyget var det som om att stiga in i en bastu och jag tyckte lite synd om de andra som tvingats sitta där och vänta. Jag var dock jätteglad att flyget beslöt sig för att vänta för Finnair brukar sällan göra det.

Framme i Vasa väntade min svägerska och guddotter på mig. De var snäll nog att hämta och skjutsa mig till Monäs så att mina föräldrar slapp åka den långa vägen. Väskan fick jag inte med mig men det hade jag inte förväntat mig heller. Den borde leverera den med taxi i dag. Hoppas att dessertostarna som jag tog med mig inte blivit alltför svettiga😬

Förresten, ser det ut som om jag är beroende av läppomada eller???😏 Mina läppar börjar snabbt svida om jag inte använder läppomada och Burt's Bees, med GRÅTT lock (endast den varianten), är den enda som duger för vardagsbruk. Det är som att sätta bomull på läpparna. Nu klarar jag mig i tre veckor. 
 
Här åt Steve och jag middag i lördags. Vi hade bokat till en annan restaurang, men när vi kom dit informerades vi om att de endast serverade en begränsad meny och den stora och intressanta menyn hade krympt till några ynkliga hamburgare. Vi ville INTE ha hamburgare, så vi sade tack och hej och fick söka efter ett annat ställe. Vi gick säkert 30 minuter tills vi kom till ett ställe som vi båda var överens om och som serverade persisk mat. Restaurangen såg jättemysig ut och dessutom fanns där en gitarrist och saxofonist som spelade live-jazz vilket var jättetrevligt.
Jag började med en Margarita som var perfekt blandad och med mycket salt runt kanten.
Jag beställde grillad halloumi, grillade kycklingspett och grillad sparris. Kycklingen kunde kanske ha varit lite saftigare men annars var det jättegott.
Eftersom jag skulle stiga upp kl 6 följande morgonen så åkte vi hem efter middagen men den här gången tog vi bussen😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...