29 oktober 2009

Vackra London

Ett av det bästa med London, förutom pubarna och restaurangerna, är dess akitektur. Nu talar jag inte om byggnader från 60-, 70-talet, som är en svart period i arkitekturens historia i allmänhet, utan tiden fram till 1960 och efter 1980. Speciellt i London så blandar dom friskt gammalt och nytt och på något sätt så passar det ihop. Dessutom är de mycket bra på att restaurera byggnader. Istället för att riva en hel byggnad sparar de fasaden och bygger upp hela baksidan på nytt.

Idag när jag gick för att leverera ett brev till Steves "housing association" (organisationen som äger halva Steves lägenhet och som ska sköta om att den säljs) passade jag på att ta med kameran. Jag jobbar i Monument så det finns en massa sevärdheter i närheten.
Snyggt nybygge med Gherkin (Gurkan) i bakgrunden

HMS Belfast och Tower BridgePå vägen tillbaka gick jag över Tower Bridge

En av skamfläckarna

Det var inte brist på fantasi när de döpte den här puben från 1600-talet; Hung Drawn and Quartered, dvs Hängd, tappad på blod och delad i fyra delar:-)















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...