22 juli 2017

Segling och "skäriliv"

Jahapp, så är sommarsemestern över för den här gången, imorgon åker jag tillbaks till London. Jag talade med Steve idag och han sa att Busen kommer att bli glad när jag kommer hem igen så att han inte behöver vara ensam på dagarna:-) När vi talar i telefon låter Steve alltid Busen kurra i luren och jag brukar försöka prata med honom. Jag är inte så säker på att han förstår att det är jag men kurrar gör han:-)

Här kommer ett helt gäng bilder från veckans seglats till ön Tankar utanför Karleby. Vi startade på onsdag från Jakobstad och vädret var allt annat än fint, det regnade och blåste som värsta höststormen. Eftersom vinden var så hård så fick vi skippa seglingen och använde motorn för att ta oss dit.
Kapten Björn och matros, eller kanske vice-kapten Andreas:-)
Några av oss mådde inte alltför bra av att kastas fram och tillbaka i vågorna men jag mådde som normalt, har haft turen att inte lida av sjösjuka. Jag tycker istället om när det gungar.
Efter några timmar av toppar och dalar nådde vi hamnen på Tankar.
 Kyrka med fyren i bakgrunden.
När vi mer eller mindre stelfrusna stigit av båten drack vi ett välbehövligt värmande shot med rom.
Jag och Heidi hade tänkt tälta men när vi kom fram började vi tänka om och frågade på kafeterian som fanns där om det fanns någon stuga som man kunde hyra. Till all lycka kunde man hyra sängplatser för 15 euro/natt/person eller hela stugan för 100/euro/natt. Vi trodde inte att någon annan skulle hyra in sig på grund av vädret och valde sängplatser. Stugan var stor och det fanns både element, mikrovågsugn och annat som man kunde behöva.
Stugan
Uppackning

Ökafeterian. Servicen var bra men mycket finsk, ingen kunde ett enda ord på svenska vilket jag tyckte var lite konstigt eftersom det finns många svensktalande i Karleby och ännu fler i Jakobstad med omnejd.
De gamla fiskarstugorna var mycket vackra.
Bastun, som vi hyrde båda kvällarna. Några av oss simmade också i havet men jag stod över, mitt hjärta börjar slå så obehagligt när vattnet är för kallt.
Efter bastun var det dags för grillat i girllkåtan som fanns där. Vi hade köpt ekologiskt kött från den lokala producenten Skogsjö Gris i Vexala. Det är milsvid skillnad på ekologiskt och vanligt kött.
De flesta måltider intogs i båten och även om vi var många så lyckades vi klämma in oss. Finns det hjärterum så finns det stjärterum.
Mot kvällen började det äntligen klarna upp.

Vessor till vänster och bastun till höger.

Båten.
Då och då kom lotsbåtar in till hamnen på väg mot stora fartyg på väg till Karleby eller Jakobstad.
Varje kväll avslutades med plättkalas som plättmastern Andreas gräddade över öppen eld. Eftersom jag inte äter spannmål så hade jag gjort en plättdeg på mandelmjöl som också åts med god aptit. Det är alltid kul med variation:-)
Även om största delen av röken steg upp genom hålet i taket så luktade vi som rökta böcklingar efter varje kväll, ja under hela resan:-) Men som jag sa, hellre röklukt än svettlukt:-D
Första kvällens vackra solnedgång.
Trio i fd monäsbor
På torsdag hade äntligen regnmolnen försvunnit och vi vaknade till en blå men ännu blåsig dag.
Glada vi till gillkåtan gå!
Torsdagens lunch, grillad korv. Efter lunchen gick vi på "sightseeing" runt ön.
Den vackra rödvita fyren på Tankar.

Vi hittade också ett gäng får som fått i uppdrag att avlägsna sly och ogräs.

Öl- och vinpaus framför min och Heidis stuga.
På fredag var det dags att ta farväl av Tankar och nu var vädret som natt och dag och vi kunde segla ända hem och kom dessutom fram i rekordfart. Nu var det ingen som såg miserable ut utan vi kunde sitta och njuta av solen och de varma vindarna.

Vi anlände till hamnen i Jakobstad vid 16-tiden med "lätt" vindrufs. Det var en jättekul resa. Det spelar verkligen ingen roll att vädret inte är perfekt när man är tillsammans med såna här roliga personer som på den här resan. Det blev många gapflabb:-)