7 juli 2017

Första veckan i Finland

Hej på er och glad fredag! Det ser ut som om sommaren äntligen har anlänt ... i några dagar iallafall. Här har veckan gått i ett huj även om vädret har lämnat mycket att önska. Steve och jag anlände till Finland förra lördagen och då var det varmt och soligt, på söndag också, men sen så "sket det sig".

Vi åkte iallafall till Storsand en vända på söndag för att se hur mycket myndigheterna har hunnit att återställa vår fd vackra sandstrand som de låtit förfalla och växa igen sedan de "stal" den för nästan 20 år sedan under ursäkten "Natura 2000". Nu har de insett att stranden med sina "intressanta" skalbaggar, eller "skråttar" som vi kallar dem, inte överlever om den inte sköts, då blir den snabbt lika igenväxt och oanvändbar som stora delar av den finländska kusten och bara innehåller vassruggar och fästingar och det finns mer än tillräckligt av dem. Vi noterade att de ännu inte har gjort annat än huggit ner tallar och större buskar, så det mesta återstår, dvs. avlägsna sly och återställa stranden genom att ta bort vassarna som snabbt har fått fäste i sanden och som sprider sig som en löpeld.


Bilder av den inte så förstörda delen.


Min bror och hans familj kom över en snabbis på söndag så Steve hann träffa dem också. Som tur var var vädret så pass fint att vi kunde sitta ute på balkongen och äta. Finns inget som slår att äta ute på sommaren. Jag njuter säkert mer nu än tidigare eftersom vi bor i lägenhet och måste äta inne vare sig det är varmt eller kallt.
Vi anlände till Vasa vid halv 3-tiden på lördag så på kvällen hann vi även ta ett bastubad med äkta björkris. Kroppen luktar underbart fräscht efteråt.
Det har blivit mycket god mat, och 85 % grillat, precis som det ska vara. Vi har ännu inte fått egen nypotatis på grund av den sena våren men snart så, och den smakar naturligtvis bäst. De veckor jag är hemma på sommaren är den enda gången som jag äter potatis. Jag äter inte så många utan 2-3 små räcker. 

Något som slog mig under veckan är att man verkligen äter mycket griskött i Finland. I England äter man igen mycket nötkött och till exempel är avdelningen med nötkött mycket större än avdelningen för griskött (lammköttavdelningen är igen nästan lika stor som grisköttsavdelningen).
Vi har även lyckats klämma in lite lax, både gravad och rökt:-)

Men som sagt så har vi ätit mycket griskött. En kväll gjorde morsan och farsan revbensspjäll som är den bästa jag ätit. Jag är normalt ingen revbensspjällfantast för jag tycker att de antingen är för sega eller så innehåller de för litet kött. Jag kan inte se vitsen med att slicka sås av ett par torra ben. De här är perfekta (köttet köpt från M-market i Nykarleby, tips). Steve är lite av en revbensspjällexpert och han gillade dem jättemycket och åt och åt:-).
En annan rätt som vi gjorde var pork belly som blev nästan helt lyckat, köttet borde kanske ha varit i ugnen ännu 30 minuter för att allt fett skulle smälta. Vi grillade det dagen efter och då blev det perfekt.
Veckans enda efterrätt blev egengjord glass. Jag tycker emellertid att man behöver glassmaskin eftersom det annars är svårt att få bort iskristallerna. Hemmagjord glass blir precis lika bra som köpt glass och man kan utan problem göra den lågkolhydrat. Jag använder det här receptet för vaniljglass, superlätt och bara fyra ingredienser.
Så här ser det ännu ut kl 12 på natten.
En "feeder" (matare) har som  vanligt tagit hand om Busen medan vi varit borta. Han är väl inte helt nöjd (bortskämd som han är vid att ha någon hemma nästan 24 timmar om dygnet), men det har inte gått någon nöd på honom. Vi vill inte ta honom till någon "katthotell" eftersom den okända omgivningen (och kanske andra katter) skulle stressa honom. Katter är vanedjur och han känner sig tryggast hemma.  "Feedern" har skickat bilder och videoklipp av Busen varje dag och så här såg han ut dagen innan Steve åkte hem. Då låg han på min ena sko och det såg ut som om han sa "Kom hem NU":-). Veckan som vi har varit här har det varit supervarmt i London. Busen tycker om sol men inte värme:-)
Ja, nu har Steve åkt hem igen medan jag ännu njuter ett par veckor i Finland. Idag har vädret varit jättefint och jag har tagit tag i träningen så smått igen genom att klippa gräsmattan i över en timme (vi har en gräsklippare som måste dras och till stora delar skjutas, den perfekta helkroppsträningen). Imorgon blir det mer gräsklippning. Perfekt, jag bygger på brännan samtidigt som jag tränar mina muskler. När gräsklippningen är över så får jag återgå till mitt "källargym". Vi har några vikter sedan min bror Magnus bodde hemma och fick för sig att han skulle börja lyfta vikter:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...