26 juli 2017

Blandad kompott

Så är jag tillbaka i London igen sedan söndag kväll. Resan gick bra och bagaget följde med ända hem så det var ju kul:-)

Sedan jag kom tillbaka så har jag mest jobbat och gått på gymmet varje dag, lika bra att komma på träningsbanan så fort som möjligt.

Idag bakade jag glutenfria korvbröd på mandelmjöl. De var mycket enkla att göra och blev jättegoda, lite surdegssyrliga tack vare äppelvinägern. Normalt ska de bli ljusare, men min psylliumhusk gör brödet mer eller mindre lila:-) Jag åt en finländsk grillkov samt stekt rödlök till. Mums. Ni hittar receptet här nedanför men det kommer ursprungligen från den här bloggen.
GLUTENFRIA KORVBRÖD
(10 st)

Ingredienser
3 dl mandelmjöl
5 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 tsk himalayasalt
2 teskedar äppelcidervinäger
3 dl kokhett vatten
3 äggvitor

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175° C. Blanda ihop mandelmjöl, fiberhusk, bakpulver och salt. Koka upp vattnet. Rör i vattnet, vinägern och äggvitorna i mjölblandningen. Vispa med elvisp 10-20 sekunder. Dela degen i 10 delar och rulla ut. Lägg på bakplåtspapper med ca dubbla avståndet emellan då de dubblar i storlek. Grädda i nedre delan av ugnen i ca 30-40 minuter. Låt svalna på galler. Förvara i frysen.

Igår var det SWEA-programgruppsmöte hos Karin som också är SWEAs ordförande. Hon och hennes man bor i Hammersmith och utsikten från deras stora lägenhet var minsann inte fy skam!
Skulle jag ha en sån här balkong skulle jag sova där på nätterna också:-)
Vi var bara fyra stycken på mötet då många fortfarande är på semester men vi hade hur trevlig som helst. Karin hade gjort en jättegod lax i ugn och en matig sallad till.
Och så lite Busen då:-) Jag kan inte säga att han hoppade jämfota av glädje när jag kom hem utan var mest intresserad av att lukta på allt och undersöka innehållet i väskan. Sedan blev det ryggen mot:-)
Nå, idag har han kretsat runt mig mest hela tiden, antingen under eller på soffbordet. Just nu sitter han ovanpå bordet och ömsom stirrar och ömsom halvsover:-)
Från det ena till det femte. Här kommer några bilder från Finland igen. När jag var och fixade håret hos min frissa i Nykarleby så tipsade hon om den nyöppnade puben och restaurangen FAF i Nykarleby och en av de få fina kvällarna åkte min brorsa Magnus, Cecilia och jag dit. De har en jättefin terass och vi satt där tills solen gick ner. Menyn är ännu mikroskopisk (3 olika hamburgare) men vi beställde var sin och de var riktigt goda. Det hade ännu inte heller tryckt upp någon vinlista så man fick fråga vilka viner de hade. Vi drack två olika från italien och de var båda jättegoda.
De hade till och med ett avslappnande vattendekoration i form av en brunn.
Det har blivit tradition att samlas på "balkonghäng" hos oss varje sommar. Vi är ett gäng som äter, dricker och pratar till långt in på natten.
Vi åt inte bara chips och godis utan jag hade också gjort ett par lågolhydratpajer och sallad som inte kom på bild:-)
Jag gjorde också en fantastiskt god lågkolhydratsangria som jag hittade receptet till på den här bloggen (recept nedanför bilden). Den blev jätterfräsch och god och försvann i ett nafs.

Lågkolhydratsangria

Ingredienser 
1 flaska vitt vin
1 dl ljus rom (t.ex. Bacardi)
1 apelsin
2 lime
1 citron
1 ask jordgubbar/blåbär/hallon
1 liter 7 up light, Sprite Zero eller vanlig Club Soda
0,5-1 dl Cointreau (smaka av med mindre först!)

Instruktioner
Skär citrusfrukterna i skivor, snoppa av och skiva jordgubbarna och blanda med vin, slkohol och läsk/kolsyrat vatten. Servera i kanna med lite färsk frukt som garnering.

Imorgon står bowls på agendan. Steve ska spela match och då tänkte jag följa med och titta på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...