31 juli 2017

Hejsvejs, hoppas ni har haft en bra dag, trots att det är måndag. Jag sitter och "tröstdricker" G&T då Steve är på bowls-klubben som vanligt. Nej, så illa är det inte:-D. Steve är nog och tränar bowls i North Sheen men skälet till att jag dricker ett par glas G&T är att Steve och jag köpte en flaska gin på Aldi (tysk livsmedelsaffär) igår som röstats till ett av världens fem bästa gin i år och vi ville testa. Jag är ingen ginexpert men helt ok, och till ett pris under 10 pund så kan man verkligen inte klaga.
Helgen har varit ganska lugn, förutom att jag har jobba några timmar om dagen. På lördag var det två gympass som vanligt och eftersom det var helg så åt jag extragod frukost: smörgåsar på korvbrödet som jag gjorde i veckan (måste göra en sats till, det är jättegott och smakar lite som surbröd) med finsk medwurst och Oltermanni-ost, creme fraiche med krossade kakaobönor och mina egenplockade björnbär samt en STOR mugg starkt kaffe. Då är det fest!
På lördag hade vi funderat på att åka och se vad stadsdelen Southfields hade att bjuda på när det kommer till restauranger men vi tänkte om när det började regna och det inte visade några tecken på att sluta. Southfields ligger ca 10 min med buss från oss så det är inga stora avstånd, men det är inte så kul att vandra gata upp och ner i hällregn. Det slutade med att vi gick till vår lokala franska restaurang L'Affaire istället, där får man alltid ett glatt mottagande.

Vi valde båda fritterade bläckfiskringar med chili (frityrsmeten är ganska tunn så jag godkänner den i undantagsfall) till förrätt ...
och sedan valde jag ankbröst till huvudrätt med grönsaker istället för potatis. Ankbröstet var jättemört och jag kunde till och med äta skinnet.
Dörren till herrtoaletten är lite rolig med sin sträckgubbe med hängande penis:-D Jag tror inte att det är ägaren som ritat dit den dock:-)
Efter middagen som var klar på en timme så beslöt vi oss att gå till en lokal pub 200 meter från oss ,em som vi aldrig besökt tidigare, och då har t.ex. jag bott i Wandsworth i 11 år! Vi är lite dåliga på att testa de lokala pubarna, vi, och speciellt jag, vill gärna åka lite längre bort när vi går ut. En annan orsak till att jag inte varit sådär jätteintresserad att gå till puben, som heter Spread Eagle, är att kundkretsen verkade lite "åldersstigen":-). Nå, vi gick iallafall in och jag blev mycket positiv överraskad över inredningen som var jättefin och smakfull, de hade till och med takfönster. De spelade heller ingen musik vilket jag tyckte var ganska skönt.
Det blir nog säkert fler besök dit.

På söndag åkte vi in till Tooting Broadway för sen lunch på en libanesisk restaurang som vi besökt ett par gånger tidigare. Jag beställde 3 varma mezze som vanligt och som var jättegoda. Steve beställde humous till förrätt och grillade lammbitar på spett till huvudrätt. Hans huvudrätt var dock en flopp, köttet var torrt som skosulor och sidosalladen var extrem snålt tilltaget och ändå ville de ha 11 pund. Steve skickade tillbaka rätten som var oätlig. Han iddes inte beställa någon ny rätt utan nöjde sig med sin förrätt och delar av mina mezze som däremot inte var snålt tilltagna. Och, eftersom det här var en restaurang i London så tog de naturligtvis inte betalt för Steves huvudrätt.

Efter lunchen gick vi en sväng in på puben bredvid för att kolla deras meny. Steve hade läst någonstans att deras Sunday roast är grymt bra (vi tänkte inför framtida besök till Tooting Broadway). När vi kom in såg vi att ett irländskt band spelade live och jag insisterade på att vi skulle stanna på en drink och lyssna till musiken. Jag gillar verkligen irländsk musik.
När vi druckit upp vår drink gick vi igenom minimarknaden som finns i Tooting (vi borde gå dit någon annan dag än söndag för det finns både restauranger och puber/barer där) och till Aldi där vi köpte vår gin. Det var vår helg det:-)