29 mars 2018

Etna, Sicilien - Dag 3

Så är påsken här vilket innebär 4 dagar ledigt, jippppiiiii!!! Jag kommer dock att jobba några timmar varje dag, men iallafall är det tyst i min inkorg och redan det känns som semester. Steve har åkt till sina föräldrar men jag stannade kvar för att ta hand om Busen och som jag njuter av "självsamheten". Steve visste inte om han skulle åka ner idag eller imorgon så jag har gått hela dagen och hoppats att han skulle åka ikväll😀. Missförstå mig rätt, jag älskar att ha Steve runt mig, men ibland vill jag bara vara i mitt eget sällskap och slippa prata, en typisk introvert med andra ord. Som tur är är Steve precis likadan så ingen blir sur eller sårad😁. Jag kommer dock inte att vara för mig själv hela påskhelgen utan har lyckats boka in mig på något tre av dagarna, lite mycket kan jag känna såhär i efterskott😊.

Nu kommer del två av vår Sicilien-resa som mest handlar om vår utflykt till Etna. Vi bokade in en guidad resa med minibuss, vilket nog är det bästa sättet om man vill få ut så mycket som möjligt av besöket. Förutom oss var det tre äldre kvinnor från Holland och ett pensionerat par i 60-årsåldern som var på 8-månaders jordenruntresa, hur coolt är inte det!

Killen som hämtade upp oss var arkeolog ... eller geolog ... och brann verkligen för sitt ämne. Han pratade non stop om Etna, de många vulkanutbrotten, floran och faunan på och runtom Etna under den timme det tog att köra till basstationen på 2 000 meter. Det var inte alltid lätt att förstå vad han sa på sin starka italienska accent, men jag lärde mig iallafall att det aldrig blir utbrott från exakt samma öppning två gånger och att det finns över 200 gamla utbrottsställen på Etna.

När vi kom fram kunde man ta sig ända upp på 3 300 meter, men när vi fick reda på att det skulle kosta ytterligare 79 euro så skippade Steve och jag det och fick en privattur av "gamla Etna", dvs. vulkanens topp fram till utbrottet på 80-talet när den växte 1300 meter till, tillsammans med guiden istället.

Vi klättrade först upp på krönet av kratern och halleluja som det blåste, jag har aldrig varit med om värre! Jag till och med funderade på om jag skulle ställa mig på alla fyra och krypa fram på knäna för mitt i allt kunde man ha blåst över kanten.
Vi gick runt hela kratern och sedan ner på botten, men som sagt, en vulkan får aldrig utbrott på samma ställe två gånger😉.
Förutom blåsigt så var det kallt. Guiden berättade att våren är flera veckor senare än normalt ... precis som i resten av Europa verkar det som.
Vi var inte de enda som vandrade runt den gamla kratern.
Gamla Etna på avstånd.
Vädret ändrade sig väldigt snabbt, en minut var det helt klart och man kunde se toppen utan problem och nästa så var den helt innesluten i moln.
Det fanns många hundar där som låg utslagna och lapade sol😀
Efter rundturen gick vi runt i souvernirbutiker (som det fanns gott av) för att döda lite tid innan de andra som åkte ända upp kom ner. Det visade sig sedan att det hade varit sån hård vind uppe på toppen att de inte kunnat åka med bobcat till själva kratern utan tvingats åka ner med linbanan igen.

När alla satt på bussen åkte vi till en liten grotta som skapats av lavaflödet. Jag och Steve trodde att vi skulle gå in i en stor grotta men vi kom bara typ 5 meter in.
Vår guide, Horatio.
Alger som man kunde äta, smakade ruccola.
Guiden tog bild av oss som ville i grottan framför ett hål som sträcker sig ca 50 meter ner ... därav stoppet. Vi skrattade båda när vi såg bilden, det såg precis ut som vi kommit från våra jobb i en kolgruva, alldeles mörka i ansiktet😂.

Innan vi kom tillbaka till Catania stannade vi vid en butik där vi kunde smaka och köpa olika lokala produkter som honung, olivolja, vin och likörer.
Några godtyckliga bilder från Catania.
Även fula dörrar har sin charm.
Här ser det ut som om någon mörk makt försökt ta sig ut.
De två första kvällarna åt vi middag på fiskrestauranger (första kvällen här och andra kvällen här). Maten var god på båda ställena (även om den aldrig kan slå rökt sik😋).

Båda kvällarna som vi åt vid fiskmarknaden kom det män som sjöng några trudelutter för gästerna och sedan bad om pengar.
Min fisksoppa den andra kvällen, väldigt rustik😊
Inte dåligt när ett stort glas vin (och ett gott vin dessutom) kostar lika mycket som en burk Coca-Cola😊
Sådär, det var lite om vår andra dag på den härliga ön. Imorgon kommer det sista inlägget